На первозданнаго Адама
Проимий
Премудрости наставниче, смысла подателю, немудрых наказателю, и нищих защитителю, утверди, вразуми сердце мое, Владыко. Ты даждь ми слово, Отчее Слово, се бо устне мои не возбраню, во еже звати Тебе:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
Икосы
1. Солнце лучи скры, луна со звездами в кровь преложися, горы ужасошася, холми вострепеташа, егда рай заключися. Исходя Адам рукама бия в лице, глаголаше:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
2. Седе Адам тогда и плакася, прямо пищи рая, рукама бия лице, и глаголаше:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
3. Видев Адам ангела изринувша и, и затворивша божественныя ограды дверь, воздохнув вельми, и глагола:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
4. Поболи со мною, раю, жителю обнищавшу, и шумом твоих лист умоли Содетеля, тебе не затворити ми:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
5. Древа твоя преклони, яко одушевленная, и припади ко Ключарю, да пребудет ограда отверста зовущему:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
6. Ктому не цветы твоя приносят ми наслаждение, но волчцы и терния земля ми возрастит напутствие.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
7. Ныне научихся яже пострадах, ныне познах яже рече ми Бог в раи, яко Еву приемь утаишися Мене.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
8. Раю вседобродетельный, всесвятый, всебогатый, Адама ради насажденный, и ради Евы заключенный, како возрыдаю тя? [Умоли Бога о падшем☺
Милостиве, помилуй мя падшаго.
9. Осквернихся, поработихся, лишихся слуг моих: гады бо и зверие, имиже властвовах, страхом ужасают мя.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
10. Обоняю сады твоя и истаяваю, поминая, како в сих радовахся от благоухания цветов Твоих.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
11. Трапезы безтрудныя отвратихся волею, и прочее в поте лица моего ясти имам хлеб мой.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
12. Гортань мой, иже насладися источников святых, огорчися от множества многих стенаний моих, вопиющу ми:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
13. Камо падох, камо достигох? От престола к праху, от Божественнаго богатства к нищетному владению низвергохся.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
14. Прочее сатана веселится, обнажив мя славы моея, но о сем да не радуется: се бо Бог мой одея мя.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
15. Сам Бог, ущедрив мя обнаженнаго, одея мя, сим ми показуя, яко обо мне и преслушавшем печется.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
16. Знаменует ми одежда будущее восстание, ныне бо одеявый не в долзе восприимет мя и спасет мя.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
17. Скоро, Адаме, познал еси волю утроб Моих. Сего ради не лишу тя надежды твоея сея, яко благоутробный.
Милостиве, помилуй мя падшаго.
18. Не хощу бо, ниже желаю смерти егоже создах. Вразумив ныне не мало, вечно прославлю вопиющаго:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
19. Ныне убо, Спасе, спаси и мя, желанием Тебе ищуща. Не хощу Тя восхитити, но восхищеным Тобою быти и возопити:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
20. Несказанне, пресвяте, пренепорочне, призри с небесе яко благоутробен и спаси недостойне вопиющаго:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
21. Возведи ум ко хвалению, возстави на одре лежаща мя, яко недостоин есмь, Спасе, вопити Ти:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
22. Возстави, укрепи, Человеколюбче, падшаго ныне блудно в житии, приближися ми, Спасе, зовущему:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
23. Единице Троице, неразделимая, нераздельная, предстательствы Богородицы ущедри мя, презри греси зовущаго ти:
Милостиве, помилуй мя падшаго.
==========================================
Вкратце кондак имеет следующее содержание. Проимий представляет собой обращенную к Богу-Слову молитву о том, чтобы Он дал поэту подходящие слова для выражения его мысли. Икосы 1–3 дают яркое описание самого момента изгнания Адама из рая. В икосах 4–13 Адам, размышляя в себе и одновременно обращаясь к раю, словно живому существу, изливает свою скорбь и приходит к осознанию того, чего он лишился. В икосах 14–16 он задумывается о том, что означает одежда, в которую его облек Бог после изгнания из рая, – и приходит к мысли, что эта одежда является доказательством продолжающейся заботы Бога о нем, а поэтому и символом грядущего избавления. В икосах 17–18 Сам Бог отвечает Адаму и подтверждает его догадку. Кондак заканчивается молением к Богу (икосы 19–23), уже не от лица Адама, а от лица самого поэта – или же молящегося, поющего кондак