Для работы сайта требуется использование файлов cookies. Полные правила использования сайта и обработки персональных данных
Хорошо

Служба Поддержки православной соцсети "Елицы" переехала в Telegram Задать вопрос...

Адрес электронной почты
Пароль
Я забыл свой пароль!
Входя при помощи этих кнопок, вы подтверждаете согласие с правилами
Имя
Адрес электронной почты
Пароль
Регистрируясь при помощи этих кнопок, вы подтверждаете согласие с правилами

Успение Пресвятой Владычицы Нашей Богородицы и Приснодевы Марии

Дни памяти (по старому/новому стилю):
15 августа (28 августа)
Житие, обретение мощей

После Вознесения Господа Матерь Божия оставалась на попечении апостола Иоанна Богослова, а в его отсутствие жила в доме его родителей близ горы Елеонской. Для апостолов и всех верующих Она была утешением и назиданием. Беседуя с ними, Матерь Божия поведала о чудесных событиях Благовещения, бессеменного зачатия и нетленного от Нее рождения Христа, Его младенчества и всей земной жизни. Подобно апостолам, Она насаждала и утверждала Христианскую Церковь Своим присутствием, словом и молитвами. Благоговение апостолов к Пресвятой Деве было чрезвычайно. По приятии Святого Духа в знаменательный день Пятидесятницы они пребывали в Иерусалиме около 10 лет, служа спасению иудеев и желая чаще видеть и слышать от Нее Божественные слова. Многие из новопросвещенных верою даже приходили из дальних стран в Иерусалим, чтобы видеть и слышать Пречистую Богородицу.

Во время гонения, воздвигнутого Иродом на юную Церковь Христову (Деян. 12, 1-3), Пресвятая Дева Мария вместе с апостолом Иоанном Богословом в 43 году удалилась в Ефес, в котором проповедовать Евангелие выпал жребий апостолу Иоанну Богослову. Она была также на Кипре у святого Лазаря Четверодневного, там епископствовавшего, и на Святой Горе Афонской, о которой, как говорит святой Стефан Святогорец, Матерь Божия пророчески сказала: "Это место будет Мне в жребий, данный Мне от Сына и Бога Моего. Я буду Заступница месту этому и Богу о нем Ходатаица".

Благоговение древних христиан к Матери Божией было так велико, что они сохранили все о Ее жизни, что только могли заметить из Ее слов и деяний, и даже передали нам о Ее внешнем виде.

По преданию, основанному на словах священномучеников Дионисия Ареопагита († 3 октября 96 г.) и Игнатия Богоносца († 20 декабря 107 г.), святитель Амвросий Медиоланский в творении "О девственницах" писал о Матери Божией: "Она была Девою не телом только, но и душою, смиренна сердцем, осмотрительна в словах, благоразумна, немногоречива, любительница чтения, трудолюбива, целомудренна в речи. Правилом Ее было - никого не оскорблять, всем благожелать, почитать старших, не завидовать равным, избегать хвастовства, быть здравомысленной, любить добродетель. Когда Она хоть бы выражением лица обидела родителей, когда была в несогласии с родными? Когда погордилась пред человеком скромным, посмеялась над слабым, уклонилась от неимущего? У Нее не было ничего сурового в очах, ничего неосмотрительного в словах, ничего неприличного в действиях: телодвижения скромные, поступь тихая, голос ровный; так что телесный вид Ее был выражением души, олицетворением чистоты. Все дни Свои Она обратила в пост: сну предавалась только по требованию нужды, но и тогда, как тело Ее покоилось, духом Она бодрствовала, повторяя во сне читанное, или размышляя о приведении в исполнение предположенных намерений, или предначертывая новые. Из дома выходила только в церковь, и то в сопутствии родных. Впрочем, Она хотя и являлась вне дома Своего в сопровождении других, но лучшим стражем для Себя была Она Сама; другие охраняли только тело Ее, а нравы Свои Она блюла Сама". По преданию, сохраненному церковным историком Никифором Каллистом (ХIV в.), Матерь Божия "была роста среднего или, как иные говорят, несколько более среднего; волосы златовидные; глаза быстрые, с зрачками как бы цвета маслины; брови дугообразные и умеренно-черные, нос продолговатый, уста цветущие, исполненные сладких речей; лицо не круглое и не острое, но несколько продолговатое; кисти рук и пальцы длинные... Она в беседе с другими сохраняла благоприличие, не смеялась, не возмущалась, особенно же не гневалась; совершенно безыскусственная, простая, Она нимало о Себе не думала и, далекая от изнеженности, отличалась полным смирением. Относительно одежд, которые носила, Она довольствовалась их естественным цветом, что еще и теперь доказывает Ее священный головной покров. Коротко сказать, во всех Ее действиях обнаруживалась особая благодать". (Никифор Каллист заимствовал свое описание у святителя Епифания Кипрского, († 12 мая 403 г.); Письмо к Феофилу об иконах. Перевод текста святителя Епифания помещен в Великих Четиих-Минеях митрополита Макария. М., 1868, сентябрь, с. 363).

Обстоятельства Успения Божией Матери известны в Православной Церкви от времен апостольских. В I веке о Успении Ее писал священномученик Дионисий Ареопагит. Во II веке сказание о телесном переселении Пресвятой Девы Марии на Небо находится в сочинениях Мелитона, епископа Сардийского. В IV веке на предание об Успении Матери Божией указывает святитель Епифаний Кипрский. В V веке святитель Ювеналий, Патриарх Иерусалимский, говорил святой благоверной греческой царице Пульхерии: "Хотя в Священном Писании нет повествования об обстоятельствах кончины Ее, впрочем мы знаем об них из древнейшего и вернейшего предания". Это предание с подробностью собрано и изложено в церковной истории Никифора Каллиста в ХIV веке.

Ко времени Своего блаженного Успения Пресвятая Дева Мария опять прибыла в Иерусалим. Слава Ее как Матери Божией уже распространилась по земле и многих завистливых и гордых вооружила против, которые покушались на Ее жизнь; но Бог хранил Ее от врагов.

Дни и ночи Она проводила в молитве. Нередко Пресвятая Богородица приходила ко Святому Гробу Господню, воскуряла здесь фимиам и преклоняла колена. Не раз покушались враги Спасителя препятствовать посещать Ей святое место и выпросили у первосвященников стражу для охраны Гроба Спасителя. Но Святая Дева, никем не зримая, продолжала молиться пред ним. В одно из таких посещений Голгофы пред Нею предстал Архангел Гавриил и возвестил о Ее скором переселении из этой жизни в жизнь Небесную, вечно блаженную. В залог Архангел вручил Ей пальмовую ветвь. С Небесной вестью возвратилась Божия Матерь в Вифлеем с тремя Ей прислуживавшими девами (Сепфорой, Евигеей и Зоилой). Затем Она вызвала праведного Иосифа из Аримафеи и учеников Господа, которым возвестила о Своем скором Успении. Пресвятая Дева молилась также, чтобы Господь послал к Ней апостола Иоанна. И Дух Святой восхитил его из Ефеса, поставив рядом с тем местом, где возлежала Матерь Божия. После молитвы Пресвятая Дева воскурила фимиам, и Иоанн услышал голос с Небес, заключавший Ее молитву словом "Аминь". Божия Матерь заметила, что этот голос означает скорое прибытие апостолов и Святых Сил Бесплотных. Апостолы, число которых и исчислить нельзя, слетелись, говорит святой Иоанн Дамаскин, подобно облакам и орлам, чтобы послужить Матери Божией. Увидев друг друга, апостолы радовались, но в недоумении взаимно спрашивали: для чего Господь собрал их в одно место? Святой Иоанн Богослов, с радостными слезами приветствуя их, сказал, что для Божией Матери настало время отойти ко Господу. Войдя к Матери Божией, они увидели Ее благолепно сидящей на ложе, исполненную духовного веселия. Апостолы приветствовали Ее, а затем поведали о их чудесном восхищении с места проповеди. Пресвятая Дева, прославляла Бога, что Он услышал Ее молитву и исполнил желание Ее сердца, и начала беседу о предстоящей Ее кончине. Во время этой беседы также чудесным образом предстал и апостол Павел с учениками своими: Дионисием Ареопагитом, дивным Иерофеем, Божественным Тимофеем и другими из числа 70 апостолов. Всех их собрал Святой Дух, чтобы они сподобились благословения Пречистой Девы Марии и благолепнее устроили погребение Матери Господней. Каждого из них Она призывала к Себе по имени, благословляла и хвалила веру и их труды в проповедании Христова Евангелия, каждому желала вечного блаженства и молилась с ними о мире и благостоянии всего мира.

Настал третий час, когда должно было совершиться Успение Божией Матери. Пылало множество свечей. Святые апостолы с песнопениями окружали благолепно украшенный одр, на котором возлежала Пречистая Дева Богородица. Она молилась в ожидании Своего исхода и пришествия Своего вожделенного Сына и Господа. Внезапно облистал неизреченный Свет Божественной Славы, пред Которым померкли пылавшие свечи. Видевшие ужаснулись. Верх помещения как бы исчез в лучах необъятного Света, и сошел Сам Царь Славы, Христос, окруженный множеством Ангелов, Архангелов и других Небесных Сил с праведными душами праотцев и пророков, некогда предвозвещавших о Пресвятой Деве. Увидев Своего Сына, Божия Матерь воскликнула: "Величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе, Спасе Моем, яко призре на смирение рабы Своея" - и, поднявшись с ложа для встречи Господа, поклонилась Ему. Господь приглашал Ее в обители Вечной Жизни. Без всякого телесного страдания, как бы в приятном сне, Пресвятая Дева предала душу в руки Своего Сына и Бога.

Тогда началось радостное Ангельское пение. Сопровождая чистую душу Богоневесты с благоговейным страхом как Царицы Небесной, Ангелы взывали: "Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою, благословенна Ты в женах! Се Царица, Богоотроковица, прииде, возьмите врата, и Сию премирно подъимите Присносущую Матерь Света; Тоя бо ради всеродное человеком спасение бысть. На Нюже взирати не можем и Той достойную честь воздати немощно" (стихира праздника на "Господи, воззвах"). Небесные врата возвысились, встретив душу Пресвятой Богородицы, Херувимы и Серафимы с радостью прославили Ее. Благодатное лицо Богоматери сияло славой Божественного девства, а от тела разливалось благоухание.

Дивна была жизнь Пречистой Девы, дивно и Успение Ее, как воспевает Святая Церковь: "Бог вселенной показует на Тебе, Царица, чудеса, превышающие законы природы. И во время Рождения Он сохранил Твое девство, и во гробе соблюл от истления тело Твое" (канон 1, песнь 6, тропарь 1). Благоговейно и со страхом лобызая пречистое тело, апостолы освящались от него и исполнялись благодати и духовной радости. Для большего прославления Пресвятой Богородицы всемогущая сила Божия исцеляла больных, с верою и любовию, прикасавшихся к священному одру. Оплакав свою разлуку с Матерью Божией на земле, апостолы приступили к погребению Ее пречистого тела. Святые апостолы Петр, Павел, Иаков с другими из числа 12 апостолов понесли на своих плечах одр, на котором возлежало тело Приснодевы. Святой Иоанн Богослов шел впереди с райской светозарной ветвью, а прочие святые и множество верных сопровождали одр со свечами и кадилами, воспевая священные песни. Это торжественное шествие началось от Сиона через весь Иерусалим в Гефсиманию.

При первом его движении над пречистым телом Богоматери и всеми провожавшими Ее внeзапно появился обширный и светозарный облачный круг, наподобие венца, и к лику апостолов присоединился лик Ангельский. Слышалось пение Небесных Сил, прославлявших Божию Матерь, которое вторило земным голосам. Этот круг с Небесными певцами и сиянием двигался по воздуху и сопровождал шествие до самого места погребения. Неверующие жители Иерусалима, пораженные необычайным величием погребального шествия и озлобленные почестями, воздаваемыми Матери Иисуса, донесли о том первосвященникам и книжникам. Пылая завистью и мщением ко всему, что напоминало им Христа, они послали своих слуг, чтобы те разогнали сопровождавших, и самое тело Матери Божией сожгли. Возбужденный народ и воины с яростью устремились на христиан, но облачный венец, сопровождавший по воздуху шествие, опустился к земле и как бы стеною оградил его. Преследователи слышали шаги и пение, но никого из провожавших не видали. Многие из них были поражены слепотой. Иудейский священник Аффония из зависти и ненависти к Матери Иисуса Назорея хотел опрокинуть одр, на котором возлежало тело Пресвятой Девы, но Ангел Божий невидимо отсек его руки, которые прикоснулись к гробу. Видя такое чудо, Аффония раскаялся и с верою исповедал величие Матери Божией. Он получил исцеление и примкнул к сонму сопровождавших тело Богоматери, став ревностным последователем Христа. Когда шествие достигло Гефсимании, там с плачем и рыданием началось последнее целование пречистого тела. Лишь к вечеру святые апостолы могли положить его во гроб и закрыть вход в пещеру большим камнем. Три дня они не отходили от места погребения, совершая непрестанные молитвы и псалмопения. По премудрому смотрению Божию апостолу Фоме не суждено было присутствовать при погребении Матери Господней. Придя в третий день в Гефсиманию, он с горькими слезами повергся пред гробовой пещерой и громко выражал сожаление о том, что не удостоился последнего благословения Матери Божией и прощания с Ней. Апостолы в сердечной жалости о нем решились открыть пещеру и доставить ему утешение - поклониться святым останкам Приснодевы. Но, открыв гроб, они нашли в нем одни только Ее погребальные пелены и убедились таким образом в дивном вознесении Пресвятой Девы с телом на Небо.

Вечером в тот же день, когда апостолы собрались в доме для подкрепления себя пищей, им явилась Сама Матерь Божия и сказала: "Радуйтесь! Я с вами - во все дни". Это так обрадовало апостолов и всех бывших с ними, что они подняли часть хлеба, поставляемую на трапезу в память Спасителя ("часть Господа") и воскликнули: "Пресвятая Богородица, помогай нам". (Этим было положено начало чину возношения панагии - обычаю возношения части хлеба в честь Матери Божией, который и доныне хранится в монастырях.)

Пояс Богоматери, Ее святые одежды, хранимые с благоговением и разделяемые по лицу земли на части, творили и творят чудеса. Ее многочисленные иконы всюду изливают токи исцелений и знамений, а святое тело Ее, взятое на Небо, свидетельствует о нашем будущем пребывании с ним. Оно не оставлено случайным переменам преходящего мира, но несравненно более возвышено преславным вознесением на Небеса.

Праздник Успения Пресвятой Богородицы с особой торжественностью совершается в Гефсимании, на месте Ее погребения. Нигде сердце так не печалится при разлучении с Матерью Божией и нигде так не ликует, убеждаясь в Ее предстательстве за мир.

Святой Град Иерусалим отделяется от Елеонской (Масличной) горы долиной Кедрона или Иосафата. У подножия Елеонской горы находится Гефсиманский сад, масличные деревья которого плодоносят и сейчас.

Святой Богоотец Иоаким преставился 80-летним старцем через несколько лет после Введения во храм Пресвятой Девы. Святая Анна, оставшись вдовой, переселилась из Назарета в Иерусалим и жила близ храма. В Иерусалиме она приобрела два имения: первое у Гефсиманских ворот, а второе - в долине Иосафата. Во втором поместье она устроила склеп для почивших членов семьи, где и была погребена вместе с Иоакимом. Там, в Гефсиманском саду, Спаситель часто молился со Своими учениками.

Пречистое тело Матери Божией было погребено на семейном кладбище. С самого погребения Ее христиане благоговейно чтили гроб Матери Божией и устроили на том месте храм. В храме хранились драгоценные пелены, которыми были повито пречистое и благоухающее тело.

Святой Патриарх Иерусалимский Ювеналий (420-458) утверждал перед императором Маркианом (450-457) достоверность предания о чудесном восшествии Матери Божией на Небо и послал его супруге, святой Пульхерии († 453; память 10 сентября), погребальные пелены Матери Божией, которые взял из Ее гроба. Святая Пульхерия положила эти пелены во Влахернском храме.

Сохранились свидетельства, что в конце VII века над подземным храмом Успения Пресвятой Богородицы существовала верхняя церковь, с высокой колокольни которой был виден купол Храма Воскресения Господня. Следов этой церкви ныне не видно. В IХ веке близ подземного Гефсиманского храма была выстроена обитель, в которой подвизались более 30 монахов.

Большим разрушениям подвергся храм в 1009 году от гонителя святых мест Хакима. Значительные изменения, следы которых остались и поныне, произвели крестоносцы в 1130 году. В ХI-ХII веках исчезла из Иерусалима часть вырезанного камня, на котором Спаситель молился в ночь Его предания. Эта часть камня до VI века находилась в Гефсиманской базилике.

Но, несмотря на разрушения и изменения, общий первоначальный крестообразный план храма сохранился. При входе в храм по бокам железных дверей стоят четыре мраморных колонны. Чтобы войти в храм, надо спуститься по лестнице из 48 ступеней. На 23-й ступени на правой стороне находится придел в честь святых Богоотцев Иоакима и Анны с их гробницей, а напротив, на левой стороне - часовня праведного Иосифа Обручника с его гробницей. Правый придел принадлежит Православной Церкви, а левый - Армяно-Григорианской (с 1814 года).

Храм Успения Матери Божией имеет следующие размеры: в длину 48 аршин, в ширину 8 аршин. Ранее в храме кроме дверей были и окна. Весь храм украшен множеством лампад и приношений. В усыпальницу Матери Божией ведут два маленьких входа: входят западными дверьми, а выходят северными. Усыпальница Пречистой покрыта драгоценными занавесами. Погребальное ложе Матери Божией высечено из камня по образу древнееврейских гробниц и очень сходно с Гробом Господним. За усыпальницей находится алтарь храма, в котором ежедневно совершается Божественная литургия на греческом языке.

Масличные деревья на восточной и северной сторонах храма в VII-VIII веках приобрели православные у турок. Католики приобрели масличные деревья на восточной и южной сторонах в 1803 году, а армяно-григориане - на западной стороне в 1821 году.

12 августа в Малой Гефсимании в 2 часа ночи настоятель Гефсиманского храма совершает Божественную литургию. По окончании литургии в 4 часа утра настоятель в полном облачении совершает краткий молебен перед светлой плащаницей, возлагает ее на руки и торжественно несет вплоть до храма в Гефсимании, где находится святая гробница Матери Божией. Все члены Русской Духовной Миссии в Иерусалиме во главе с начальником Миссии ежегодно участвуют в перенесении святой плащаницы, называемом "литанией".

Чин погребения Матери Божией в Гефсимании начинается по обычаю утром 14 августа. Множество народа во главе с архиереями и клириками отправляются от Иерусалимской Патриархии (возле Храма Воскресения Христова) в печальный путь. По узким улочкам Святого Града погребальная процессия движется в Гефсиманию. В первых рядах шествия несут икону Успения Пресвятой Богородицы. По дороге икону встречают богомольцы, лобызают лик Пречистой и подносят к иконе детей разных возрастов. За духовенством в два ряда шествуют чернецы - монахи и монахини Святого Града: греки, румыны, арабы, русские. Шествие, продолжительностью около двух часов, завершается параклисом в Гефсиманском храме. Перед престолом, за усыпальницей Матери Божией, сооружается возвышенность, на которой в благоухающих цветах и миртах, покрытая драгоценными пеленами покоится плащаница Пресвятой Богородицы.

"О дивное чудо! Источник Жизни во гробе полагается, и лествица к Небеси гроб бывает..." - здесь, у гроба Самой Пречистой, эти слова пронзают своим первоначальным смыслом и печаль растворяется радостью: "Благодатная, радуйся, с Тобою Господь, подаяй мирови Тобою велию милость!"

Многочисленные паломники, прикладываясь к иконе Успения Пресвятой Богородицы, по древнему обычаю, наклонившись, проходят под ней.

В день отдания праздника (23 августа) снова совершается торжественное шествие. В обратный путь святая плащаница Пресвятой Богородицы переносится духовенством во главе с настоятелем-архимандритом Гефсимании.

О чине литании и празднике Успения Матери Божией во Святой Земле - "Журнал Московской Патриархии", 1979, N 3.

Развернуть
Тропарь, кондак, величание

Тропарь праздника
глас 1
В рождестве девство сохранила еси,/ во успении мира не оставила еси, Богородице,/ преставилася еси к животу,/ Мати сущи Живота,// и молитвами Твоими избавляеши от смерти души наша.

Кондак праздника
глас 2
В молитвах Неусыпающую Богородицу/ и в предстательствах непреложное упование/ гроб и умерщвление не удержаста:/ якоже бо Живота Матерь/ к животу престави// во утробу Вселивыйся приснодевственную.

Величание
Величаем Тя,/ Пренепорочная/ Мати Христа Бога нашего,/ и всеславное славим// успение Твое.

Развернуть
Молитвы, акафист, канон

О Пресвятая Богородице Дево Владычице, высшая ангел и архангел и всея твари честнейшая, ангельское великое удивление, пророческая высокая проповедь, апостольская преславная похвало, святителей изрядное украшение, мучеников крепкое утверждение, иноков спасительное наставление, постников неизнемогающее воздержание, девствующих чистото и славо, матерей тихое веселие, младенцев мудросте и наказание, вдовиц и сирых кормительнице, нагих одеяние, болящих здравие, пленников избавление, по морю плавающих тишино, обуреваемых небурное пристанище, блуждающих нетрудная наставнице, путешествующих легкое прехождение, труждающихся благое покоище, в бедах сущих скорая заступнице, обидимых покрове и прибежище, ненадеющихся надеяние, требущих помощнице, печальных присное утешение, ненавидимых любовное смирение, грешников спасение и к Богу присвоение, правоверных всех твердое ограждение, непобедимое поможение и заступление! Тобою нам, Владычице, Невидимый видим бысть, и Тебе мольбу приносим, Госпоже, грешнии раби Твои: о премилостивая и пречудная Света умнаго, Царице, рождшая, Царя Христа, Бога нашего, Живодавца всех, от небесных славимая и от земных хвалимая, ангельский уме, светозарная звездо, святых пресвятейшая, Владычице всех тварей, боголепная Девице, нескверная Невесто, палато Духа Пресвятаго, огненный престоле невидимаго Царя, небесный кивоте, носило Слова Божия, огнеобразная колеснице, покоище живаго Бога, неизреченное составление плоти Христовы, гнездо Орла небеснаго, горлице богогласная, голубице кроткая, тихая и незлобивая, Мати чадолюбивая, милостей бездно, разверзающая тучу гнева Божия, неизмеримая глубино, неизреченная тайно, несведомое чудо, нерукотворенный храме Единаго Царя всех век, благоуханное кадило, честная багрянице, боготканная порфиро, душевный раю, живоноснаго Сада отрасле, цвете прекрасный, процветший нам небесное веселие, грозде спасения нашего, чаше Царя Небеснаго, в нейже растворися от Духа Святаго вино неисчерпаемыя благодати, ходатаице закона, зачало истинныя веры Христовы, непоколебимый столпе, мечу ярости Божия на богопротивных, бесов устрашение, во бранех побеждение, христиан всех неложная хранительнице и мира всего известное спасение!
О всемилостивая Госпоже Дево Владычице Богородице, услыши нас, молящихся Тебе, и яви милость Твою на людех Твоих, моли Сына Своего избавитися нам от всякаго зла и сохрани обитель нашу и всяку обитель, и град, и страну верных, и люди, благочестно прибегающия и призывающия имя Твое святое, от всякия напасти, губительства, глада, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани, от всякия болезни и всякаго обстояния, да ни ранами, ни прещением, ни мором, ни всяким праведным гневом Божиим умалятся раби Твои. Но соблюдай и спасай милостию Своею, Госпоже, за ны молящися, и полезное благорастворение воздуха ко времени плоднаго приношения нам даруй. Облегчи, возстави и помилуй, премилостивая Владычице, Богородице препетая, во всякой беде и нужде сущия. Помяни рабы Твоя и не презри слез и воздыхания нашего, и обнови нас благостию Своея милости, да со благодарением утешаемся, обретше Тя помощницу. Умилосердися, Госпоже Пречистая, на немощныя люди Твоя, надеждо наша. Разсеянныя собери, заблуждшия на путь правый настави, отпадшия от благочестивыя отеческия веры паки возврати, старость поддержи, юныя вразуми, младенцы воспитай и прослави славящия Тя, изряднее же Церковь Сына Твоего соблюди и сохрани в долготу дний.
О милостивая и премилостивая Царице небесе и земли, Богородице Приснодево! Ходатайством Твоим помилуй страну нашу и воинство ея и вся православныя христианы, сохраняющи их под кровом милости Твоея, ризою Твоею честною защити и моли из Тебе воплощшагося без семене Христа, Бога нашего, да препояшет ны свыше силою на вся видимыя и невидимыя враги наша. Спаси же и помилуй, Госпоже, великаго господина и отца нашего Кирилла, Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы православныя, иереи же и диаконы, и весь причет церковный, и весь монашеский чин, и вся правоверныя люди, покланяющияся и молящияся пред честною Твоею иконою. Призри на всех нас призрением милостивнаго Твоего заступления, воздвигни нас из глубины греховныя и просвети очи сердечныя ко зрению спасения, милостива нам буди зде и на Страшнем Суде Сына Твоего о нас умоли, преставльшияся во благочестии от жития сего рабы Твоя в вечней жизни со ангелы и архангелы и со всеми святыми причти, да одесную Сына Твоего и Бога предстанут, и молитвою Твоею сподоби вся православныя христианы со Христом жити и радости ангельския в небесных селениих наслаждатися. Ты бо еси, Госпоже, слава небесных и упование земных, Ты наша надежда и заступница всех притекающих к Тебе и Твоея святыя помощи просящих. Ты молебница наша теплая к Сыну Твоему и Богу нашему. Твоя Матерняя молитва много может на умоление Владыки, и Твоим предстательством ко престолу благодати пресвятых и животворящих Его Таин приступали дерзаем, аще и недостойни есмы. Темже, всечестный образ Твой и рукою Твоею держимаго Вседержителя видяще на иконе, радуемся, грешнии, со умилением припадающе, и любовию сей целуем, чающе, Госпоже, Твоими святыми богоприятными молитвами доити небесныя безконечныя жизни и непостыдно стати в день судный одесную Сына Твоего и Бога нашего, славяще Его, купно со Безначальным Отцем и Пресвятым, Благим, Животворящим и Единосущным Духом во веки веков. Аминь.

КАНОН ПЕРВЫЙ ПРЕСВЯТЫЯ ВЛАДЫЧИЦЫ В ЧЕСТЬ УСПЕНИЯ ЕЯ

глас 1
Песнь 1

Ирмос: Преукрашенная Божественною славою, священная и славная, Дево, память Твоя вся собра к веселию верныя, начинающей Мариаме, с лики и тимпаны, Твоему поющия Единородному: славно яко прославися.
Да провождают невещественнии чинове небошественное в Сион Божественное тело Твое, внезапу же стекшеся апостол множество от конец, Богородице, Тебе предсташа абие, с нимиже, Чистая, Твою честную, Дево, память славим.
Победныя почести взяла еси на естество, Чистая, Бога рождши, обаче же, подобящися Творцу Твоему и Сыну, паче естества повинуешися естественным законом. Темже умерши, с Сыном востаеши, вечнующи.
Песнь 3

Ирмос: Содетельная и содержительная всех Божия Мудросте и Сило, непреклонну, недвижиму Церковь утверди, Христе, един бо еси Свят, во святых почиваяй.
Жену Тя мертвенну, но паче естества и Матерь Божию видевше, Всенепорочная, славнии апостоли ужасно прикасахуся руками славою облистающей, яко богоприятное Селение видяще.
Постиже руце досадительныя дерзаго, усечением суд нанес, Богу сохраньшу честь одушевленному Кивоту, славою Божества, в Немже Слово плоть бысть.
Седален

Блажим Тя, вси роди, Богородице Дево, в Тя бо Невместимый Христос Бог наш вместитися благоволи. Блажени есмы и мы, предстательство Тя имуще: день бо и нощь молишися о нас и роди христианстии Твоими молитвами утверждаются. Тем, воспевающе, вопием Ти: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Песнь 4

Ирмос: Речи пророков и гадания воплощение проявиша от Девы Твое, Христе: сияние блистания Твоего во свет языков изыдет, и возгласит Тебе бездна с веселием: силе Твоей слава, Человеколюбче.
Видите, людие, и чудитеся: Гора бо святая и явственная Богу в Небесныя обители превышше вземлется, Небо земное в Небесное и нетленное селение вселяемо.
Жизни присносущныя и лучшия смерть Твоя бысть прехождение, Чистая, от привременныя к Божественней воистину и непреходимей преставляя Тя, Чистая, в веселии Сына зрети Твоего и Господа.
Взяшася двери Небесныя, и Ангели воспеша, и прият Христос девства Своея Матере сосуд; Херувими подъяша Тя с веселием, Серафими же славят, радующеся.
Песнь 5

Ирмос: Божию и неизреченную доброту добродетелей Твоих, Христе, исповем: от Присносущныя бо Славы Соприсносущное и Ипостасное возсиявый Сияние, из девственныя утробы сущим во тьме и сени воплощся, возсиял еси Солнце.
Яко на облаце, Дево, апостольский лик носимь, к Сиону от конец служити Тебе, Облаку легкому, собирашеся: от Неяже Вышний Бог сущим во тьме и сени Праведное возсия Солнце.
Труб богоприятнии языцы богословных мужей благогласнейше Богородице вопияху, исходную возглашающе песнь Духом: радуйся, нетленный Источниче Божия живоначальнаго и спасительнаго всем воплощения.
Песнь 6

Ирмос: Морский пучинородный китов внутренний огнь — тридневнаго Твоего погребения проображение, егоже Иона пророк показася. Спасен бо, яко и предпослася, неврежден, вопияше: пожру Ти со гласом хваления, Господи.
Дает Тебе яже превыше естества Царь всех Бог: в рождестве бо Деву якоже сохрани, тако во гробе тело соблюде нетленно и спрослави Божественным преставлением, честь Тебе, яко Сын Матери, даруя.
Воистину Тя, яко светел свещник невещественнаго Света, кадильницу златую Божественнаго Угля, во Святая святых всели, ручку и жезл, скрижаль богописанную, ковчег святый, трапезу Слова жизни, Дево, Рождество Твое.
Кондак, глас 2

В молитвах Неусыпающую Богородицу и в предстательствах непреложное упование гроб и умерщвление не удержаста: якоже бо Живота Матерь к животу престави во утробу Вселивыйся приснодевственную.
Икос

Огради моя помышления, Христе мой, ибо Стену мира воспети дерзаю, Чистую Матерь Твою, на столпе глагол укрепи мя и в тяжких мыслех заступи мя, Ты бо взывающим и просящим верою моления исполняеши. Ты мне убо даруй язык приносен и помысл непостыден: всякое бо даяние сияния от Тебе низпосылается, Светоподателю, во утробу вселивыйся приснодевственную.
Песнь 7

Ирмос: Безстудней ярости же и огню Божественное желание сопротивляяся, огнь убо орошаше, ярости же смеяшеся, богодохновенною словесною преподобных тривещанною цевницею противовещая мусикийским органом посреди пламене: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
Богоделанныя скрижали Моисей, писанныя Божественным Духом, яростию сокруши, но сего Владыка Рождшую неврежденну в Небесныя сохрань домы ныне внутрь всели. С Нею играюще, вопием Христу: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
В кимвалех — усты чистыми, мусикийски же — сердцем светлым, доброгласною трубою — высокою мыслию, Девы и Чистыя в нарочитый избранный день преставления, детельными плещуще руками, вопием: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
Богомудрии, соберитеся, людие: Божия бо славы Селение от Сиона преставляется к Небесному жилищу, идеже глас чист празднующих, глас несказаннаго радования, и в веселии вопиющих Христу: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
Песнь 8

Ирмос: Пламень, орошающ преподобныя, злочестивыя же попаляющ, Ангел Божий всемощный показа отроком, живоначальный же источник содела Богородицу, тлю смерти и живот точащу поющим: Содетеля единаго поим, избавленнии, и превозносим во вся веки.
Глаголы последоваху Божественному Ковчегу священному все множество Богословов в Сионе: камо идеши ныне, Скиние,— зовуще,— Бога Живаго? Не престай призирающи верою поющия: Содетеля единаго поем, избавленнии, и превозносим во вся веки.
Якоже, воздевши руце, исходиши, Всенепорочная, руце, имиже Бога носила еси плотию, со дерзновением, яко Мати, рекла еси к Рожденному: яже Ми дал еси, во веки сохрани, вопиющия Тебе: Содетеля единаго поем, избавленнии, и превозносим во вся веки.
Песнь 9

Ирмос: Побеждаются естества уставы в Тебе, Дево Чистая: девствует бо рождество и живот предобручает смерть; по рождестве Дева и по смерти жива, спасаеши присно, Богородице, наследие Твое.
Дивляхуся Ангельския силы, в Сионе смотряюще своего Владыку, женскую душу руками носящаго, пречисто бо Рождшей сынолепно провозглашаше: гряди, Чистая, с Сыном и Богом прославлена буди.
Опрята лик апостольский богоприятное тело Твое, со страхом зряще и гласом велиим вещающе: в Небесныя домы к Сыну восходящи, спасаеши присно, Богородице, наследие Твое.
Светилен

Апостоли, от конец совокупльшеся зде, в Гефсиманийстей веси погребите тело Мое, и Ты, Сыне и Боже Мой, приими дух Мой. (Трижды)

АКАФИСТ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ В ЧЕСТЬ УСПЕНИЯ ЕЕ

Кондак 1

Из­бра́н­ной от всех ро­до́в Бо­жией Ма­те­ри и Ца­ри́­це, восходя́щей от зем­ли́ к Не­бе­си́, благогове́йная пе́­ния о пречестне́м Тво­е́м Успе́нии при­но́­сим раби́ Твои́, Бо­го­ро́­ди­це. Ты же, я́ко и́мущая побе́ду над сме́р­тию, от вся́­ких нас смертоно́сных бед сво­бо́­ди, да зо­ве́м Ти: Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Икос 1

А́н­гел пред­ста́­тель по́с­лан бысть ре­щи́ Бо­го­ро́­ди­це ко преми́рным Ея́ возше́ствие и при­ити́ предъявле́ние к Ней Сы́­ну Ея́ и Бо́­гу, све́т­ло о Ней блиста́яся и стоя́, зо­вы́й та­ко­ва́я: Ра́­дуй­ся, прера́дованная Ма́­ти Ца­ре́­ва; Ра́­дуй­ся, Не­бе́с­ная Ца­ри́­це, Ма́­ти Бо́­га и Го́с­по­да Не­бе­се́ и зем­ли́. Ра́­дуй­ся, предпочте́нная превели́чеством прише́ствия к Те­бе́ Сы́­на Тво­его́ и Бо́­га; Ра́­дуй­ся, возвели́ченная извеще́нием Тво­его́ к Сы́­ну отше́ствия. Ра́­дуй­ся, от всех ро­до́в Бо́­гом избра́нная; Ра́­дуй­ся, свято́е вмес­ти́­ли­ще Сло́ва Бо́­жия. Ра́­дуй­ся, проро́ческаго прорече́ния ис­пол­не́­ние; Ра́­дуй­ся, Апо́с­то­лом пре­чест­ны́й ве́н­че. Ра́­дуй­ся, святи́телем укра­ше́­ние и свяще́нником добро́то; Ра́­дуй­ся, прави́телем удо­бре́­ние и держа́во. Ра́­дуй­ся, Богому́дрых и́ноков возведе́ние к Го́рнему Ца́рствию; Ра́­дуй­ся, отверза́ющая ра́йс­кия две́ри христиа́нскому ро́ду, при́с­но Тя блажа́щему. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 2

Ви́­дя­ще Апо́с­то­лов лик, всеси́льным манове́нием от ко­не́ц зем­ли́ на о́блацех предста́вших ко Пречестно́му Тво­ему́, Пренепоро́чная. Успе́нию, священнонача́льницы: Диони́сий — не­бе́с­ный таи́нник, Иерофе́й ди́вный и Тимофе́й с Боголе́пною че́стию свяще́нства поя́ху Бо́­гу: Алли­лу́иа.
Икос 2

Разу́мная вся тварь, старе́йшая чинонача́лия а́н­гель­ская приидо́ша со сво­и́м Царе́м, И́же во Своя́ живонача́льнейшия ру́­це ду́­шу Ма́­те­ре Своея́ прия́т; те́п­лый же ве́­рою Петр со сле­за́­ми мно́гая к Ней изрече́, зо­вы́й: Ра́­дуй­ся, ко преми́рным, Ма́­ти Творца́ ми́­ру, восходя́щая; Ра́­дуй­ся, к пренебе́сным, простра́ннейшая небе́с, взе́млющаяся. Ра́­дуй­ся, четвероча́стное стихи́й освяти́вшая Тво­и́м восхожде́нием; Ра́­дуй­ся, Не­бе́с­ных возвесели́вшая Тво­и́м прехожде́нием. Ра́­дуй­ся, во Иерусали́м Го́рний прекра́сный прия́тая; Ра́­дуй­ся, в нерукотворе́нныя хра́мы прера́достно вше́дшая. Ра́­дуй­ся, Херуви́мов и Серафи́мов Ца­ри́­це; Ра́­дуй­ся, Арха́нгелов Вла­ды́­чи­це. Ра́­дуй­ся, при­бе́­жи­ще ве́р­ных и из­бав­ле́­ние; Ра́­дуй­ся, до­стоя́­нию Тво­ему́ по́­мощь и за­щи́­ще­ние. Ра́­дуй­ся, о всем ми́­ре христиа́нстем к Бо́­гу Хо­да́­таи­це; Ра́­дуй­ся, благ вся́ческих Всебла́гая Пода́тельнице. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 3

Си́­ла Вы́ш­ня­го восхи́ти от Инди́и Фому́, за не́кое из­во­ле́­ние Бо́­жие не прилу́чшуся ему́ в пре­чест­но́е успе́ние Бо­го­ма́­те­ре, и предпоста́ви живоприе́мному Ея́ гро́бу, и́же, Преста́вльшуюся прини́к ви́дети, уразуме́ вознесе́нную на Не­бе­са́ с те́­лом и, ве́ровав, о сем возо­пи́: Алли­лу́иа.
Икос 3

Име́я в се­бе́ помышле́ние учени́к, я́ко Бо́­жи­им смотре́нием бе ему́ не обрести́ся ко провожде́нию Бо­го­ма́­те­ре с про́чими вку́­пе, обра́дован быв о безсме́ртнем Ея́ Успе́нии, сия́ во­пия́­ше к Ней: Ра́­дуй­ся, восприе́млемая от зем­ли́ дла́ньма Сы́­на Тво­его́; Ра́­дуй­ся, ко превы́шним возше́дшая наслажда́тися сла́­вы Его́. Ра́­дуй­ся, провожда́емая от всех чинонача́лий а́нгельских в Го́рняя; Ра́­дуй­ся, подъе́млемая Херуви́мы в Не­бе́с­ная и поднебе́сная. Ра́­дуй­ся, в Не­бе́с­ных врате́х от старе́йших Сил велеле́пно пе́снь­ми возноси́мая; Ра́­дуй­ся, от всех Не­бе́с­ных гра́ждан окружа́емая и блажи́мая. Ра́­дуй­ся, Не́­бо земно́е, к Го́рнему селе́нию возвы́шенное; Ра́­дуй­ся, Престо́ле Госпо́день, от зем­ли́ вознесе́нный в Ца́рст­вие Не­бе́с­ное. Ра́­дуй­ся, предста́тельство на́­ше и кре́п­кое за­ступ­ле́­ние; Ра́­дуй­ся, гре́шником Спору́чнице во спа­се́­ние. Ра́­дуй­ся, Христиа́ном Ца­ри́­це и по Бо́­зе На­де́ж­до Не­бе́с­на­го Ца́рст­вия; Ра́­дуй­ся, Ма́­ти Жи­во­та́ и по Го́с­по­де нам упо­ва́­ние жи́з­ни ве́ч­ныя. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 4

Бу́­рю внутрь име́я Аффо́ний по­мыш­ле́­ний не­ве́р­ных и зря Богоно́сными Апо́с­то­лы Бо­го­ма́­те­ре Пре­чест­но́е Те́­ло всече́стне ко гро́бу несе́нное, ко опроверже́нию устреми́ся; вне­за́­пу же, ег­да́ со ослепле́нием о́чию ру́­це его́ отъя́те ко одру́ прилепле́не ви́сясте, ве́­рою Ма́­терь Бо́­жию испове́даше, вопия́ Бо́­гу: Алли­лу́иа.
Икос 4

Слы́­шав­ше таи́нницы и самови́дцы Сло́ва А́н­ге­лов, пою́щих превы́шними пе́снь­ми при погребе́нии Богоприя́тнаго те́­ла Бо́­жия Ма́­те­ре, и честь пода́ти хотя́ще Богоуго́дную, по­тща́­ша­ся со­гла́с­но пе́­ти, гла­го́­лю­ще: Ра́­дуй­ся, благове́стие прие́мшая о проше́ствии Тво­е́м в Го́рнее Ца́рст­вие; Ра́­дуй­ся, от благовести́вшаго Гаврии́ла прие́мшая ра́достнаго рая́ вра́вие. Ра́­дуй­ся, пре­чест­но́е херуви́мское мно́­жест­во просвети́вшая; Ра́­дуй­ся, пре­сла́в­ное серафи́мское ес­тес­тво́ возра́довавшая. Ра́­дуй­ся, от па­три­а́р­хов прообразова́нная; Ра́­дуй­ся, от про­ро́­ков предвозвеще́нная. Ра́­дуй­ся, злу́ю де́р­зость Аффо́ниеву ско́ро отме́тившая; Ра́­дуй­ся, ис­це­ле́­ние тому́жде пода́вшая. Ра́­дуй­ся, обрати́вшая в ве́­ру Аффо́ниево неве́рие; Ра́­дуй­ся, ве́рное того́ прие́мшая ис­по­ве́­да­ние. Ра́­дуй­ся, возводя́щая к Не­бе­си́ лю­бо́вь и ве́­ру к Те­бе́ иму́­щих; Ра́­дуй­ся, спа­са́ю­щая ве́­рою и́мя Твое́ при­зы­ва́ю­щих. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 5

Боготе́чныя зве́зды, Апо́столи святи́и, в поднебе́сней разсе́яннии ра́­ди Ева́нгелия, восхище́ни бы́ша на о́блацех, по широте́ возду́шней, ко погребе́нию Ма́­те­ре Госпо́дни, Ю́же пе́ньми и пе́снь­ми провожда́юще, с Невеще́ственными взыва́ху: Алли­лу́иа.
Икос 5

Ви́­дев­ше Богови́дцы сво­его́ Вла­ды́­ку, в ру́­це Ма́­те­ре Своея́ ду́­шу прие́мша, и Го́с­по­да Того́ ра­зу­ме́в­ше, по­тща́­ша­ся священносло́вия пе́снь­ми благосло́вне воспе́ти Ю: Ра́­дуй­ся, Ца­ри́­це, над все́­ми Ца́рствующаго носи́вшая; Ра́­дуй­ся, и Сама́ рука́ма Его́ Сыно́внима носи́мая. Ра́­дуй­ся, ски́птре ца́р­ский в Хри­сто́­вой десни́це; Ра́­дуй­ся, в ру́­це Но́я ветвь голуби́цы. Ра́­дуй­ся, же́зле Ааро́нов, прозя́бший нетле́ние; Ра́­дуй­ся, кри́не не­увя­да­емый, процве́тший безсме́ртие. Ра́­дуй­ся, Богоотца́ Дави́да цев­ни́­це Богодохнове́нная; Ра́­дуй­ся, проро́чествия его́ возста́вшая сло́­во, псалти́рю и гу́сли прекра́сныя. Ра́­дуй­ся, оду­шев­ле́н­ный свя­ты́­ни Госпо́дни киво́те; Ра́­дуй­ся, в по­ко́й Госпо́день воскре́сший наш жи­во­те́. Ра́­дуй­ся, ски́ние, от Херуви́мов осеня́емая; Ра́­дуй­ся, Свя­та́я свя­ты́х, от Серафи́мов глаго́лемая. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 6

Пропове́дницы Богоно́снии Апо́столи, по от­ше́ст­вии ко преми́рным Бо́­жия Ма́­те­ре во о́бщем селе́нии обы́чныя трапе́зы бы́вше и предложе́ние ча́сти хле́ба во И́мя Госпо́дне вознося́ще, вне­за́­пу свы́­ше Богоро́дицу Цари́цу, прише́дшую со светоно́сными А́н­ге­лы, зря́ху и, мир тем от Сы́­на и Бо́­га пода́вшую слы́­шав­ше, возгласи́ша о сем: Алли­лу́иа.
Икос 6

Воз­сия́ нам Со́лн­це пра́в­ды, Хрис­то́с Бог от Тво­и́х пречи́стых ложе́сн, во́­лею и благоразу́мием пропове́дания чрез Апо́с­то­лы мир про­све­ти́ и Тя, Богома́терь, от ро́­да и в род просла́ви. Те́м­же и мы вси убла­жа́­ем Тя, во­пию́­ще Ти: Ра́­дуй­ся, Присноблаже́нная от всех ро­до́в во ве́­ки; Ра́­дуй­ся, благоутро́бная и Ми́лостивая на че­ло­ве́­ки. Ра́­дуй­ся, учени́ческому ли́ку обеща́ние испо́лнившая; Ра́­дуй­ся, присеще́нием Тво­и́м от Сы́­на Тво­его́ и Бо́­га мир тому́ пода́вшая. Ра́­дуй­ся, всежела́тельное свя­ты́х сла́дкое зре́­ние; Ра́­дуй­ся, пре­по­до́б­ных матере́й и дев свя­ты́х всевеселя́щее ра́­до­ва­ние. Ра́­дуй­ся, преходя́щая ра́йское се­ле́­ние пра́­вед­ных; Ра́­дуй­ся, по­се­ща́ю­щая всех во сла́­ве не­бе́с­ней су́­щих. Ра́­дуй­ся, на­ча́­ло че­ло­ве́­чес­ка­го спа­се́­ния; Ра́­дуй­ся, ис­пол­не́­ние всех бла­ги́х жела́ния. Ра́­дуй­ся, по Бо́­зе, Царе́ ца́рст­вую­щих, Бо­го­ро́­ди­це Ца­ри́­це; Ра́­дуй­ся, по Го́с­по­де госпо́дствующих, Вла­ды́­це на́­шем, Гос­по­же́ и Вла­ды́­чи­це. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 7

Хотя́щих всех с ве́­рою входи́ти в храм Твой свя­ты́й, Бо­го­ро́­ди­це, при́с­но спаса́еши и сла́вящих Тя от вся́­ких на­па́с­тей и бед свобожда́еши; те́м­же и благове́рным лю́­дем, присноблажа́щим Тя, по­бе́­ды на со­про­ти́в­ныя да́­руй и вся ко спа­се́­нию про­ше́­ния нам по­да­вай, о сем мо­ля́­щим­ся Те­бе́ и пою́­щим Бо́­гу: Алли­лу́иа.
Икос 7

Но́вую по­ка­за́ тварь, я́вль­ся нам, всех Тво­ре́ц Гос­по́дь То­бо́ю, Бо­го­ро́­ди­це. Ты же сро́дное про­мыш­ле́­ние о нас к Не­му́ иму́­щи, че́стне по­чи­та́ю­щих пре­чест­но́е Твое́ Успе́ние, при­ими́ си­це­ва́я Те­бе́ во­пию́­щих: Ра́­дуй­ся, Ма́­ти Бо́­гу, избра́нная от зем­ны́х; Ра́­дуй­ся, пре­вы́ш­шая зем­ны́х и Не­бе́с­ных. Ра́­дуй­ся, Херуви́мов и Серафи́мов го­ре́ превозше́дшая; Ра́­дуй­ся, лик учени́ческий о́блаком ко погребе́нию Ти до́ле совоку́пльшая. Ра́­дуй­ся, Фому́ по погребе́нии Тво­е́м си́­лою Бо́­жиею предпоста́вившая из­ря́д­нее; Ра́­дуй­ся, чрез не­го́ уве́рившая Твое́ на Не́­бо с пло́­тию преселе́ние. Ра́­дуй­ся, красото́ю всех доб­ро­де́­те­лей украше́нная; Ра́­дуй­ся, красне́йшему па́­че сыно́в че­ло­ве́­чес­ких Сы́нови Сво­ему́ сопричте́нная. Ра́­дуй­ся, я́ко фи́никс, пло́­тию воскре́сшею процве́тшая; Ра́­дуй­ся, я́ко кедр в Лива́не небе́сном, умно́жившаяся. Ра́­дуй­ся, дре́­во жи­во­та́, насажде́нное посреде́ рая́ превы́шняго; Ра́­дуй­ся, ковче́же мы́сленный возвы́шенный в Го́рняя от по­то́­па сме́ртнаго. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 8

Стра́н­но в превы́шних ве́­ду­ще Тя, Избра́нная, я́ко со́лн­це, Вла­ды́­чи­це, внутрь пренебе́сных недомы́слимых красо́т и неизрече́нных добро́т, уми́ль­но к Сы́­ну и Бо́­гу, дла́ньма Его́ держи́му, возше́дшую и прера́достно прекло́ньшуюся живонача́льней Его́ десни́це, о сем непреста́нно во­пи­е́м: Алли­лу́иа.
Икос 8

Вся бы́в­ши го­ре́, к Не­бе́с­ным взя́­та и, зем­ны́х не оставля́ющи, Бо­го­ма́­ти, рука́ма Сыно́внима носи́ма, в незаходи́мая вни́­де, во о́ный град всесветя́щий и прекра́сный, Иерусали́м вы́шний, Херуви́мы обстои́ма со все́­ми Небе́сными си́лами, иде́­же слы́шит пою́щих сия́: Ра́­дуй­ся, Ея́­же пре­свя­та́я душа́ в вы́шнем всесве́тлом Сио́не вселя́ется; Ра́­дуй­ся, Ея́­же и не­тле́н­ное те́­ло та́можде с ду­ше́ю ку́п­но прославля́ется. Ра́­дуй­ся, вше́дшая в престо́льный град Самаго́ Вседержи́теля; Ра́­дуй­ся, возне́сшаяся в прекра́сный рай Вы́ш­ня­го Насади́теля. Ра́­дуй­ся, пренесе́нная во град, основа́нный от ка́меней всесветя́щих; Ра́­дуй­ся, введе́нная во огра́ду, обстои́мую во́и сил превы́шних. Ра́­дуй­ся, превы́шше Небе́с во бла­го­ле́­пие Бо́­жие взята́я; Ра́­дуй­ся, па́­че всех не­ве­ще́ст­вен­ных умо́в почте́нная. Ра́­дуй­ся, принося́щая к Сы́­ну Сво­ему́ и Бо́­гу мо­ле́­ние ве́р­ных; Ра́­дуй­ся, и Сама́ непреста́нно у Пре­сто́­ла Сы́­на Тво­его́ и Бо́­га моля́щаяся о всех. Ра́­дуй­ся, Предста́тельнице к Бо́­гу, мир спа­са́ю­щая; Ра́­дуй­ся, За­сту́п­ни­це, ро́ду христиа́нскому от Бо́­га дарова́нная. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 9

Вся́­кое ес­тес­тво́ а́н­гель­ское превозно́сит Тя, Бо­го­ро́­ди­це, челове́честии же ро́­ди вси Ма́­терь Тя Бо́­жию сла́­вим и по­чи­та́­ем пре­чест­но́е Твое́ Успе́ние, Ца­ри́­це: Те­бе́ бо ра́­ди земни́и Не­бе́с­ным совокупля́ются, со­гла́с­но пою́­ще Бо́­гу: Алли­лу́иа.
Икос 9

Вети́йства Боговеща́нных проро́ческих рече́ний ны́­не зрим о Те­бе́ сбы́вшаяся, Бо­го­ро́­ди­це, я́ко вои́стину Бо́­га пло́­тию родила́ еси́ нам. Те́м­же та́ин­ству словесе́ Бо́­жия ве́рую­ще, во­пи­е́м: Ра́­дуй­ся, зако́на и про­ро́­ков глави́зно соверше́нная; Ра́­дуй­ся, звез­до́ Иа́ковля, Валаа́мом пророкова́нная. Ра́­дуй­ся, од­ре́ Ца­ря́ Вели́каго, веща́нный Соломо́ном; Ра́­дуй­ся, руно́, ороше́нное Иису́­сом, образова́нное Гедео́ном. Ра́­дуй­ся, Неопали́мая Купино́, законополо́жником предзри́мая; Ра́­дуй­ся, горо́ свя­та́я, му́жем жела́ния усмотре́нная. Ра́­дуй­ся, ле́ствице не­бе́с­ная, Иа́ковом предви́димая; Ра́­дуй­ся, две́ре непроходи́мая, Иезекии́лем предзри́мая. Ра́­дуй­ся, со́лн­це се­ле́­ния Хри­сто́­ва, псалмопе́вцем предъявле́нное; Ра́­дуй­ся, та́инство, многообра́зне про­ро́­ки пронарече́нное. Ра́­дуй­ся, проро́ческих глаго́л всех, предрече́нных о Те­бе́, ко­не́ц прине́сшая; Ра́­дуй­ся, Вы́ш­ня­го смотре́ния вся за спа­се́­ние ми́­ра соверши́вшая. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 10

Спас­ти́ хо­тя́ мир, И́же всех Гос­по́дь от зем­на́­го Тя ро́­да избра́ в Ма́­терь Се­бе́ и, нас ра́­ди быв че­ло­ве́к, взы́­де, от­ню́­ду­же сни́­де, к Не­бе­си́ от зем­ли́, и Те­бе́ с Со­бо́ю возведе́ ко пребыва́нию во сла́­ве ве́чней и соца́рствованию с Со­бо́ю, кон­ца́ не иму́щему, Те́м­же, я́ко Бог, слы́шит от всех: Алли­лу́иа.
Икос 10

Сте­на́ еси́ ве́р­ным, Бо­го­ро́­ди­це Де́­во, и за­ступ­ле́­ние всем, к Те­бе́ при­бе­га́ю­щим, и́бо Не­бе­се́ и зем­ли́ Тво­ре́ц, от Те­бе́ пло́­тию проше́д, Пре­чи́с­тая, ду́­хом и те́­лом в Не­бе́с­ная Тя пресели́, ко ближа́йшему предста́тельству о всех, и́хже приглаша́ти нау­чи́: Ра́­дуй­ся, гра́­де Ца­ря́ Вели́каго верху́ го́ры Не­бе́с­ныя; Ра́­дуй­ся, сте­но́ и по­кро́­ве, не кры́ющийся от на́­ше­го притека́ния. Ра́­дуй­ся, ве́р­ным на вра­ги́ посо́бствующая; Ра́­дуй­ся, на­ше́ст­вия ага́рянская побежда́ющая. Ра́­дуй­ся, ве́­ры благочести́выя недви́жимое сохране́ние; Ра́­дуй­ся, ерети́чествующих полко́в разоре́ние. Ра́­дуй­ся, ра́­дость и умире́ние ми́­ру су́щая; Ра́­дуй­ся, всегуби́тельнаго а́да попра́вшая. Ра́­дуй­ся, во́инствующих на плоть целому́дрием изря́дное венча́ние; Ра́­дуй­ся, му́ченических подвиго́в все­чест­но́е прославле́ние. Ра́­дуй­ся, пре­по­до́б­ных трудо́м Хо­да́­таи­це блаже́ннаго упокое́ния; Ра́­дуй­ся, и́ноком благоскорбя́щим Пода́тельнице ве́ч­на­го ра́дования. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 11

Пе́­ние вся́­кое Богодухнове́нных пе́сней не довле́ет от нас ко похвале́ все­чест­на́­го Успе́­ния Тво­его́, Всехва́льная Вла­ды́­чи­це, Ца­ри́­це Бо­го­ро́­ди­це, но усе́рд­но Те­бе́ при­но́­сим, я́ко Ма­те­ри Ца­ря́ всех, смире́нное мо­ле́­ние на́­ше, с Небе́сными чи́нми пою́­ще Еди́­но­му досто́йно про­слав­ля́­юще­му Тя Бо́­гу: Алли­лу́иа.
Икос 11

Светоприе́мная свеща́ и́с­тин­на­го Све́­та су́­щим нам на зем­ли́ я́вльшися, ду́­ши просвеща́еши и чту́­щих Твое́ все­чест­но́е преставле́ние к ра́зуму Боже́ственному наставля́еши, да по­е́м Ти си­це­ва́я: Ра́­дуй­ся, свеще́ неугаси́мая ог­ня́ невеще́ственнаго; Ра́­дуй­ся, заре́ незаходи́мая Све́­та невече́рняго. Ра́­дуй­ся, луно́, от Со́лн­ца пра́в­ды облистава́емая; Ра́­дуй­ся, све́т­лос­те, во тьме святя́щая. Ра́­дуй­ся, све­ти́ль­ни­че, на све́щнице прев́ышнем поста́вленный; Ра́­дуй­ся, ис­то́ч­ни­че жи́з­ни, из гро́­ба во свет изведе́нный. Ра́­дуй­ся, Ма́­ти Све́­та у́мнаго, бла­го­чес­ти́­вых ду́­ши про­све­ща́ю­ща­го; Ра́­дуй­ся, Ма́­ти всех Бо́­га, озло́бленных ду́­ши утеша́ющаго. Ра́­дуй­ся, упова́ющим на Тя жи­во­та́ ко­не́ц непосты́дный да́­рую­щая; Ра́­дуй­ся, до­стоя́­ние Бо́­жи­им и Сво­и́м ра­бо́м на Су­де́ Сы́­на Тво­его́ одесну́ю Его́ устроя́ющая. Ра́­дуй­ся, Преблаже́нная, я́ко То­бо́ю блаже́ни ес­мы и мы, и́же По­мо́щ­ни­цу Тя и́ма­мы; Ра́­дуй­ся, Преблагослове́нная в род и род, я́ко Гос­по́дь с То­бо́ю, и То­бо́ю с на́­ми. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 12

Бла­го­да́ть высокопресто́льныя сла́­вы, на небесе́х дарова́нную Бо­го­ма́­те­ри, почте́нной седе́нием одесну́ю Сы́­на Ея́ и Бо́­га ви́­дя­ще го́рнии умы́, подъя́ша Ю Престо́ли и Си́­лы, окружи́ша Нача́ла и Вла́сти, припадо́ша стра́шнии Херуви́ми, Серафи́ми и Госпо́дства, со Арха́нгелы и А́н­ге­лы во­пию́­ще: Алли­лу́иа.
Икос 12

Пою́­ще все­чест­но́е Твое́ Успе́ние, вос­хва­ля́­ем вси ко пренебе́сным возсше́ствие Твое́, Ца­ри́­це Бо­го­ма́­ти. Ты же освяти́, просла́ви и спа­си́ всех, лю­бо́­вию пою́щих Те­бе́: Ра́­дуй­ся, очи́стившая зе́м­лю пречи́стыми ног Тво­и́х стопа́ми; Ра́­дуй­ся, освяти́вшая возду́х восхожде́нием Тво­и́м к Не­бе­си́. Ра́­дуй­ся, на Не­бе́с­ный круг возступи́вшая; Ра́­дуй­ся, вся добро́ты не­из­ре́чен­ныя зря́щая. Ра́­дуй­ся, во сла́­ве приседя́щая пре­сто́­лу Сы́­на Тво­его́ и Бо́­га; Ра́­дуй­ся, с Сы́­ном и Бо́­гом веч­но ца́рствующая. Ра́­дуй­ся, кра­со­то́ в десни́це Госпо́дней, украша́ющая блажа́щих Тя всех Не­бе́с­ных; Ра́­дуй­ся, обра́дованная наде́янием на Тя всех зем­ны́х. Ра́­дуй­ся, облече́нная в со́лн­це, сия́ющая бла­го­да́­тию и сла́­вою всей все­ле́н­ней; Ра́­дуй­ся, обеща́вшая сохраня́ти и спаса́ти при­зы­ва́ю­щих Тя всех в поднебе́сней. Ра́­дуй­ся, от христиа́нских ро­до́в Ма́­ти Бо́­жия почита́емая и Бо­го­ро́­ди­ца имену́емая; Ра́­дуй­ся, от восто́к со́лн­ца до за́пад пресла́вно и правосла́вно от всех бла­го­чес­ти́­вых сла́вимая. Ра́­дуй­ся, Обра́дованная, во Успе́нии Тво­е́м нас не оставля́ющая.
Кондак 13

О Все­пе́­тая Ма́­ти Безсме́ртнаго Ца­ря́ Не­бе­се́ и зем­ли́, Хри­ста́ Бо́­га на́­ше­го, живу́щая и по сме́р­ти, ны́нешняя приноше́ния о всечестно́м Тво­е́м Успе́нии от нас прие́мши, в жи́з­ни сей и в сме́рт­нем успе́нии на́­шем от вся́­кия на­па́с­ти, бед и му́­ки из­ба́­ви и Не­бе́с­на­го Ца́рст­вия нас, Ца­ри́­це, спо­до́­би, о Те­бе́ во­пию́­щих: Алли­лу́иа.
(Этот кондак чи­та­ет­ся трижды, за­те́м икос 1 и кондак 1)

Развернуть