Икона Божией Матери "Казанская"
Явление иконы Пресвятой Богородицы во граде Казани (1579). 1 октября 1552 года, в праздник Покрова Пресвятой Богородицы, ночью, Иоанн IV, предводитель русских воинов, готовившихся к решительному штурму татарской Казани, вдруг услышал благовест московских колоколов. Царь понял, что это - знамение милости Божией: по молитвам Взбранной Воеводы Господь восхотел обратить к Себе народ казанский.
Покорением Казани под покровом Пресвятой Богородицы было завершено дело, начатое в 1164 году святым князем Андреем Боголюбским († 1174; память 4 июля). Волга - главный водный путь страны - стала русской рекой. Из татарского плена было освобождено 60 000 русских людей. Началось просвещение татар светом Евангельской истины. Явились первые мученики - святые Петр и Стефан (память 24 марта). Новоучрежденная Казанская епархия вошла в состав Русской Церкви и вскоре просияли своими архиепископами: святителем Гурием († 1563; память 5 декабря) и святителем Германом (†1567; память 6 ноября).
Но особенно способствовало возвышению Православия среди волжских магометан явление в городе Казани 8 июля 1579 года чудотворной иконы Божией Матери.
Трудно шло дело проповеди Евангелия в покоренном царстве среди закоренелых мусульман и язычников. Пресвятая Богородица, покровительница проповедников Слова Божия, еще в земной Своей жизни разделявшая со святыми Апостолами благовестнические труды, видя старания русских миссионеров, не замедлила послать им Небесную помощь, явив Свою чудотворную икону.
28 июня 1579 года страшный пожар, начавшийся около церкви святителя Николая Тульского, истребил часть города и обратил в пепел половину Казанского Кремля. Злорадствовали поклонники Магомета, думая, что Бог прогневался на христиан. "Вера Христова, - говорит летописец, - сделалась притчею и поруганием". Но пожар в Казани явился предзнаменованием окончательного падения ислама и утверждения Православия на всей златоордынской земле, будущем Востоке Русского государства.
Город вскоре начал вставать из руин. Вместе с другими погорельцами, недалеко от места начала пожара строил дом стрелец Даниил Онучин. Его девятилетней дочери Матроне явилась в сонном видении Божия Матерь и повелела достать Ее икону, зарытую в земле еще при господстве мусульман тайными исповедниками Православия. На слова девочки не обратили внимания. Трижды являлась Богородица и указывала место, где укрыта чудотворная икона. Наконец, Матрона со своей матерью стали рыть в указанном месте и обрели святую икону. На место чудесного обретения прибыл во главе духовенства архиепископ Иеремия и перенес святой образ в близрасположенный храм во имя святителя Николая, откуда, после молебна, перенесли его с Крестным ходом в Благовещенский собор - первый православный храм города Казани, воздвигнутый Иоанном Грозным. Во время шествия получили исцеление два слепца - Иосиф и Никита.
Список с иконы, явленной в Казани, изложение обстоятельств ее обретения и описание чудес были посланы в 1579 году в Москву. Царь Иоанн Грозный повелел устроить на месте явления храм в честь Казанской иконы Божией Матери, где и поместили святую икону, и основать женский монастырь. Матрона и ее мать, послужившие обретению святыни, приняли постриг в этой обители.
В Никольском храме, где был совершен первый молебен пред Казанской иконой, был в то время священником будущий Патриарх Ермоген, святитель Московский (†1612; память 17 февраля). Через пятнадцать лет, в 1594 году, уже будучи митрополитом Казанским, он составил сказание о священных событиях, очевидцем и участником которых был: "Повесть и чудеса Пречистая Богородицы честного, славного Ея явления образа, иже в Казани". С большой фактической точностью описаны в повести многие случаи исцеления, совершившиеся от чудотворной иконы по молитвам верующих. Рукопись "Повести" - автограф Святейшего Патриарха Ермогена - целиком воспроизведена в факсимильном издании: Сказание о чудотворной Казанской иконе Пресвятыя Богородицы. С предисловием А. И. Соболевского, М., 1912.
Небольшая икона, обретенная девочкой Матроной на недавно присоединенной инородческой окраине Российского царства, стала вскоре всенародной святыней, знамением Небесного покрова Божией Матери, явленного всей Русской Церкви, ибо душа православного народа чувствовала особое участие Пречистой Владычицы в исторических судьбах Родины. Не случайно Казанский образ является списком с древней Влахернской иконы (празднование 7 июля), написанной, и относится по иконографическому типу к иконам, именуемым Одигитрия-Путеводительница. Много раз "Матушка Казанская" указывала путь к победе русским православным воинам в исполнении их священного долга перед Богом и Родиной.
В год явления ее в Казани (по другим источникам двумя годами позже) начался знаменитый поход "за Казань" (за Уральские горы) блаженного Германа, казачьего атамана Ермака Тимофеевича Повольского (†1584), увенчавшийся присоединением Сибири. Благодатной энергии, излученной чудотворным образом, было достаточно, чтобы за несколько десятков лет русские землепроходцы-миссионеры прошли на восток, "встречь солнца" многие тысячи километров и в праздник Покрова в 1639 году вышли в первое плавание по Тихому океану, благовествуя спасение окрестным народам.
Православные воины и миссионеры шли на восток, отступники бежали на запад. Волной самозванцев и "воровских людей" старались затопить Русь в начале ХVII столетия иезуиты. Промыслом Божиим в период польского нашествия (1605-1612), который народ назвал "Смутным временем", Русскую Церковь возглавлял великий исповедник Православия - священномученик Ермоген, Патриарх Московский и всея Руси, почитатель Казанской иконы Пресвятой Богородицы, автор "Сказания" о ней и Службы ей.
В трудные дни, когда Москва была занята поляками, а по стране ширились усобицы и нестроения, непреклонный страдалец за Святую веру и Отечество, находясь под стражей, сумел тайно отправить в Нижний Новгород воззвание: "Пишите в Казань митрополиту Ефрему, пусть пошлет в полки к боярам и к казацкому войску учительную грамоту, чтобы они крепко стояли за веру, унимали грабеж, сохраняли братство, и как обещались положить души свои за дом Пречистой и за чудотворцев и за веру, так бы и совершили. Да и во все города пишите... везде говорите моим именем". Нижегородцы откликнулись на призыв первосвятителя. Собранное ополчение возглавил князь Димитрий Михайлович Пожарский.
Присоединившиеся к ополчению казанские дружины принесли с собой список с Казанской чудотворной иконы, которую в Ярославле передали князю Димитрию. Пресвятая Владычица взяла ополчение под Свое покровительство, и Ее заступлением была спасена Россия.
Огромные трудности испытывали русские войска: внутреннюю вражду, недостаток оружия и продовольствия. В осеннюю непогоду двинулось русское воинство на штурм Москвы, находившейся в руках поляков.
Трехдневный пост и усердная молитва пред Казанской иконой Божией Матери приклонили Господа на милость. В осажденном Кремле находился в то время в плену прибывший из Греции, тяжело больной от потрясений и переживаний, архиепископ Элассонский Арсений (впоследствии архиепископ Суздальский; † 1626; 13 апреля). Ночью келлия святителя Арсения вдруг озарилась Божественным светом, он увидел Преподобного Сергия Радонежского (память 5 июля и 25 сентября), который сказал: "Арсений, наши молитвы услышаны; предстательством Богородицы суд Божий об Отечестве преложен на милость; заутра Москва будет в руках осаждающих и Россия спасена".
Как бы в подтверждение истинности пророчества архиепископ получил исцеление от болезни. Святитель послал известие об этом радостном событии русским воинам. На следующий день, 22 октября 1612 года, русские войска, воодушевленные видением, одержали крупную победу и взяли Китай-город, а через 2 дня - Кремль.
В воскресенье, 25 октября, русские дружины торжественно, с Крестным ходом, пошли в Кремль, неся Казанскую икону. На Лобном месте Крестный ход был встречен вышедшим из Кремля архиепископом Арсением, который нес Владимирскую икону Богородицы, сохраненную им в плену. Потрясенный свершившейся встречей двух чудотворных икон Богородицы, народ со слезами молился Небесной Заступнице.
По изгнании поляков из Москвы князь Димитрий Пожарский, по данным Никоновской летописи, поставил святую Казанскую икону в своей приходской церкви Введения во храм Пресвятой Богородицы, на Лубянке, в Москве. Позже иждивением князя-патриота на Красной площади был воздвигнут Казанский собор. Святая икона, бывшая в войсках Пожарского при освобождении Москвы, в 1636 году перенесена была в новоустроенный храм. Ныне этот святой образ находится в Богоявленском Патриаршем соборе Москвы.
В память освобождения Москвы от поляков установлено было совершать 22 октября особое празднование в честь Казанской иконы Божией Матери. Сначала это празднование совершалось лишь в Москве, а с 1649 года было сделано всероссийским.
В 1709 году перед Полтавской битвой Петр Великий со своим воинством молился перед иконой Казанской Божией Матери (из села Каплуновки). В 1721 году Петр перенес один из списков с Казанской иконы Богородицы из Москвы в Петербург, где икона вначале была поставлена в часовне, потом в Александро-Невской Лавре, а с 1737 года в храме в честь Рождества Богородицы на Невском проспекте. В 1811 году перед Отечественной войной святая икона Небесной Заступницы перенесена в новосозданный Казанский собор.
В 1812 году Казанский образ Божией Матери осенял русских солдат, отразивших французское нашествие. В праздник Казанской иконы 22 октября 1812 года русские отряды под предводительством Милорадовича и Платова разбили арьергард Даву. Это было первое крупное поражение французов после ухода из Москвы, враг потерял 7 тысяч человек. В тот день выпал снег, начались сильные морозы, а армия покорителя Европы начала таять.
...Казанский собор в Петербурге строился с 1801 по 1811 год - как бы специально для того, чтобы стать храмом-памятником русской славы в Отечественной войне 1812 года. Иконостас главного алтаря тонкой чеканной работы, исполнен из ста пудов серебра: из них сорок пожертвованы храму донскими казаками, отбившими в 1812 году это серебро у французов. Стены собора украшены трофеями, взятыми у французов в 1812 году. Вражеские знамена склонились у священной гробницы погребенного в соборе князя Михаила Кутузова-Смоленского, спасителя Отечества. Бронзовые изваяния Кутузова и Барклая де Толли стоят перед храмом у концов колоннады, полукругом обнявшей соборную площадь...
В многочисленных чудотворных списках с Казанской иконы прославляется на Руси Пречистая Богородица, Покровительница православного русского народа. Из множества икон Богородицы, почитаемых в Русской Православной Церкви, ни одна не распространена в таком числе, как Казанская. Всей Православной Русью она свято чтится, к ней чаще всего обращают взоры в бедах и болезнях, взывая: "Заступнице усердная, Мати Господа Вышняго, за всех молиши Сына Твоего Христа Бога нашего... всем полезная даруй и вся спаси, Богородице Дево, Ты бо еси Божественный покров рабом Твоим".
Благодатным осенением расположились иконы Пречистой Богородицы по лицу нашей Отчизны, воистину образуя Небесный покров. Ее неустанным ходатайством ниспосланный Божественным Сыном, принесшим Себя в жертву для спасения человечества. Древний Владимирский святой образ Богородицы хранит и благословляет наши северные пределы, Смоленская и Почаевская иконы ограждают запад, а на восток, до края земли сияет лучами неизбывной благодати чудотворный Казанский образ Пречистой нашей Матери.
Тропарь Божией Матери пред иконой Ее Казанской
глас 4
Заступнице усердная,/ Мати Господа Вышняго,/ за всех молиши Сына Твоего, Христа Бога нашего,/ и всем твориши спастися,/ в державный Твой покров прибегающим./ Всех нас заступи, о Госпоже, Царице и Владычице,/ иже в напастех, и скорбех, и в болезнех обремененных грехи многими,/ предстоящих и молящихся Тебе умиленною душею/ и сокрушенным сердцем/ пред пречистым Твоим образом со слезами/ и невозвратно надежду имущих на Тя,/ избавления всех зол,/ всем полезная даруй/ и вся спаси, Богородице Дево:// Ты бо еси Божественный покров рабом Твоим.
Тропарь Божией Матери пред иконой Ее Казанской
глас 4
Заступнице усердная,/ Мати Господа Вышняго,/ за всех молиши Сына Твоего, Христа Бога нашего,/ и всем твориши спастися,/ в державный Твой покров прибегающим./ Всех нас заступи, о Госпоже Царице и Владычице,/ иже в напастех, и скорбех, и в болезнех, обремененных грехи многими,/ предстоящих и молящихся Тебе/ умиленною душею и сокрушенным сердцем,/ пред пречистым Твоим образом со слезами,/ и невозвратно надежду имущих на Тя/ избавления всех зол./ Всем полезная даруй/ и вся спаси, Богородице Дево:// Ты бо еси Божественный покров рабом Твоим.
Кондак Божией Матери пред иконой Ее Казанской
глас 8
Притецем, людие, к тихому сему и доброму пристанищу,/ скорой Помощнице, готовому и теплому спасению, покрову Девы,/ ускорим на молитву и потщимся на покаяние:/ источает бо нам неоскудныя милости Пречистая Богородица,/ предваряет на помощь и избавляет от великих бед и зол// благонравныя и богобоящияся рабы Своя.
Кондак Божией Матери пред иконой Ее Казанской
глас 8
Притецем, людие, к тихому сему и доброму пристанищу,/ скорой Помощнице, готовому и теплому спасению, покрову Девы,/ ускорим на молитву и потщимся на покаяние,/ источает бо нам неоскудныя милости Пречистая Богородица,/ предваряет на помощь и избавляет от великих бед и зол// благонравныя и богобоящияся рабы Своя.
Величание
Величаем Тя,/ Пресвятая Дево,/ и чтим образ Твой святый,/ от негоже истекает благодатная помощь// всем, с верою притекающим к нему.
Величание
Величаем Тя,/ Пресвятая Дево,/ и чтим образ Твой святый,/ от него же истекает благодатная помощь// всем с верою притекающим к нему.
АКАФИСТ ПРЕСВЯТЕЙ БОГОРОДИЦЕ В ЧЕСТЬ ИКОНЫ ЕЯ «КАЗАНСКАЯ»
Кондак 1
Избра́нной от всех родо́в Засту́пнице ро́да христиа́нскаго, покро́вом Своея́ бла́гости покрыва́ющей страну́ на́шу правосла́вную, благода́рственная пе́ния прино́сим Ти, Богоро́дице, о явле́нии чу́дныя Твоея́ ико́ны. Ты же, я́ко Всеми́лостивая, всех притека́ющих к Тебе́ Помо́щнице, заступа́й нас во всех ско́рбех и ну́ждах, беда́х и напа́стех, да зове́м Ти: Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Икос 1
А́нгел предста́тель по́слан бысть рещи́ Богоро́дице «Ра́дуйся», егда́ Бог Сло́во воплоща́шеся во утро́бе Ея́: и мы, гре́шнии, прославля́юще явле́ние чу́дныя Ея́ ико́ны и Боже́ственнаго Младе́нца Спа́са Христа́, со умиле́нием вопие́м Благода́тней:
Ра́дуйся, Богоизбра́нная Отрокови́це; Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия. Ра́дуйся, Цари́це Небесе́ и земли́; Ра́дуйся, све́тлое Це́ркве Небе́сныя и земны́я украше́ние. Ра́дуйся, А́нгелы чти́мая; Ра́дуйся, пева́емая от Серафи́м. Ра́дуйся, све́тлое проро́ческое сбытие́; Ра́дуйся, апо́столов похвало́. Ра́дуйся, му́ченическое испове́дание; Ра́дуйся, преподо́бных ве́нче. Ра́дуйся, пра́ведных весе́лие; Ра́дуйся, гре́шных упова́ние. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 2
Ви́дящи, Всенепоро́чная, с высоты́ Небе́снаго жили́ща Своего́, иде́же с Сы́ном Твои́м в сла́ве пребыва́еши, скорбь рабо́в Твои́х в новопросвеще́ннем гра́де, я́ко гне́внаго ра́ди Бо́жия посеще́ния ве́ра Христо́ва поруга́ема быва́ет ага́рянским злове́рием, благоволи́ла еси́ яви́ти ико́ну Свою́, чудесы́ ю прославля́ющи, да утвержда́емии зна́меньми Твоея́ благода́ти, христолюби́вии лю́дие ве́рно вопию́т Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 2
Разуме́ние трикра́тнаго явле́ния Богома́тере му́драя отрокови́ца и́щущи, тече́ ко власте́м, пове́дающи им ди́вное явле́ние и гро́зное преще́ние: мы же дивя́щеся свы́ше да́нному отрокови́це вразумле́нию, благогове́йно вопие́м к Преблагослове́нней:
Ра́дуйся, устна́ми чи́стыми хвалу́ Бо́гови соверша́ющая; Ра́дуйся, та́йны благода́ти Бо́жия ве́рным открыва́ющая. Ра́дуйся, неве́рных сумни́тельное слы́шание. Ра́дуйся, ве́рных изве́стная похвало́; Ра́дуйся, мо́лние, неве́рных устраша́ющая. Ра́дуйся, сла́вою чуде́с Твои́х ве́рных ра́зум озаря́ющая; Ра́дуйся, ага́рянскаго злове́рия обличе́ние. Ра́дуйся, горды́ни их низложе́ние; Ра́дуйся, ве́ры христиа́нския утвержде́ние. Ра́дуйся, почита́ния святы́х ико́н освяще́ние; Ра́дуйся, скорбь на́шу в ра́дость претворя́ющая. Ра́дуйся, несумне́нною наде́ждою нас увеселя́ющая. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 3
Си́ла Вы́шняго благода́тию Богома́тере умудри́ и укрепи́ отрокови́цу к иска́нию многоце́ннаго Бо́жия да́ра, и та, с ве́рою дерза́ющи о Го́споде, приступи́ к труду́ и, скры́тое в земли́ обре́тши сокро́вище святы́я ико́ны Богома́тери, ра́достно возопи́ к Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 3
Име́ющи благоутро́бное промышле́ние о новопросвеще́нных лю́дех гра́да Каза́ни, от пречестны́я Твоея́ ико́ны то́ки чуде́с источи́ла еси́, Влады́чице, слепы́м теле́сныма очи́ма зре́ние подава́ющи, омраче́нных же душе́вно све́том богопозна́ния и благоче́стия озаря́ющи, де́вствующим под осене́нием Твоея́ ико́ны приста́нище небу́рное да́рующи. Сего́ ра́ди зове́м Ти:
Ра́дуйся, явле́нием ико́ны Твоея́ тьму лю́тых обстоя́ний отгоня́ющая; Ра́дуйся, луча́ми чуде́с всех просвеща́ющая. Ра́дуйся, слепы́х прозре́ние; Ра́дуйся, омраче́нных смы́слом просвеще́ние. Ра́дуйся, сла́во Правосла́вия; Ра́дуйся, ти́хое приста́нище и́щущих спасе́ния. Ра́дуйся, Ма́ти целому́дрия; Ра́дуйся, покро́ве и огражде́ние де́вства. Ра́дуйся, Е́юже ликовству́ет все мно́жество ве́рных; Ра́дуйся, Ея́же ра́ди рыда́ет де́монское по́лчище. Ра́дуйся, всех христиа́н вожделе́нная Помо́щнице; Ра́дуйся, всех скорбя́щих Ра́досте. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 4
Бу́рю смяте́ний и крамо́лы врага́ми воздви́гнутую в стране́ на́шей утоли́ти тща́щься блаже́нный Ермоге́н, списа́тель чуде́с Твоея́, Богома́ти, ико́ны, сле́зно пред не́ю моля́шеся и, ви́дев, я́ко во́инству правосла́вному в щит и побе́дное зна́мение Твоя́ ико́на дарова́ся, ве́рою укрепля́емый до конца́ живота́ своего́, вопия́ше Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шавше правосла́внии во́ини открове́нную Преподо́бным Се́ргием святи́телю Арсе́нию та́йну, я́ко предста́тельством Богома́тере суд об Оте́честве на́шем преложе́н на ми́лость, ико́ну Богома́терню, я́ко зна́мя побе́дное, прии́мше, исхити́ша ма́терь градо́в ру́сских из рук супоста́т и возопи́ша Засту́пнице христиа́н:
Ра́дуйся, Ма́ти Бо́га Вы́шняго; Ра́дуйся, я́ко за всех мо́лиши Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего. Ра́дуйся, я́ко всем твори́ши спасти́ся в держа́вный Твой покро́в прибега́ющим; Ра́дуйся, Засту́пнице всех су́щих в ско́рбех и боле́знех. Ра́дуйся, всем моля́щимся сокруше́нным се́рдцем пред пречи́стым Твои́м о́бразом поле́зная да́рующая; Ра́дуйся, избавле́ние зол всем, невозвра́тно наде́жду иму́щим на Тя. Ра́дуйся, ти́хое и до́брое приста́нище; Ра́дуйся, ско́рая Помо́щнице. Ра́дуйся, гото́вый и те́плый покро́ве спасе́ния; Ра́дуйся, источа́ющая нам неоску́дныя ми́лости. Ра́дуйся, предваря́ющая на по́мощь; Ра́дуйся, избавля́ющая от всех бед. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 5
Боготе́чная звезда́ яви́ся Твоя́, Богома́ти, ико́на, всю страну́ Росси́йскую обтека́ющая, луча́ми чуде́с Твои́х осиява́ющая всех блужда́ющих по мо́рю стра́стнаго жития́, мрак печа́лей и мглу вся́ких неду́г и скорбе́й прогоня́ющая и наставля́ющая на путь спасе́ния с ве́рою к Тебе́ притека́ющих и вопию́щих к Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́дев царь Петр, я́ко от святы́я ико́ны Богома́терни благода́тию Бо́жиею содева́ются мно́гия чудеса́, прие́млет ю в путеводи́тельницу во́инству своему́ и в день бра́ни на све́ев в щит и покро́в, и победи́в до конца́ врага́ с по́мощию Богома́тере, тем ка́мень соверше́нный во основа́ние но́ваго ца́рствующего гра́да положи́, ико́ну же Твою́ чу́дную, я́ко освяще́ние, я́ко щит и огражде́ние, в се́рдце гра́да поста́ви. Сего́ ра́ди вопие́м Пречи́стей:
Ра́дуйся, жили́ще и до́ме Христа́ Бо́га на́шего; Ра́дуйся, вмести́лище неизре́ченныя Его́ сла́вы. Ра́дуйся, гра́де одушевле́нный, при́сно ца́рствующий; Ра́дуйся, пала́то преукраше́нная. Ра́дуйся, Ра́досте градо́в и ве́сей; Ра́дуйся, непобеди́мое христиа́н в беда́х храни́лище и предгра́дие. Ра́дуйся, Це́ркве Правосла́вныя похвало́; Ра́дуйся, Ру́сской земли́ утвержде́ние. Ра́дуйся, христолюби́ваго во́инства Помо́щнице; Ра́дуйся, враго́в одоле́ние. Ра́дуйся, от бед избавле́ние; Ра́дуйся, Ма́терними Твои́ми щедро́тами всех посеща́ющая. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 6
Предстоя́ще пред пречи́стым Твои́м о́бразом архиере́ев сосло́вии и вси лю́дие, мона́си и мирсти́и, пропове́дуют, Госпоже́ Богороди́тельнице, вели́кия Твоя́ ми́лости, я́ко гра́ды огражда́еши, оби́тели покрыва́еши, ве́си защища́еши, и, ве́дуще Тя вои́стинну Помо́щницу си́льну и непобеди́му, со слеза́ми прино́сят Ти моли́твы, да простре́ши к Сы́ну Твоему́ Богоно́сныя ру́ки за лю́ди Твоя́, во е́же изба́вити нас от всех бед и напа́стей, да благода́рне вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́вши просвеще́ние и́стинное и отгна́вши дре́вле лесть ага́рянскую во новопросвеще́нней стране́ Казанской, ны́не во всех гра́дех росси́йских све́тиши све́том чуде́с и ми́лостей: притека́ющий бо с ве́рою ко Твое́й иконе цельбоно́сней скорбе́й избавле́ние, неду́гов исцеле́ние и ра́дости вся́кия исполне́ния прие́млют, вопию́ще Тебе́ усе́рдно:
Ра́дуйся, неистощи́мый исто́чниче святы́ни; Ра́дуйся, многотеку́щая реко́ Боже́ственная благода́ти. Ра́дуйся, гре́шных с Бо́гом примире́ние; Ра́дуйся, грехо́в на́ших очище́ние. Ра́дуйся, благоче́стия Наста́внице; Ра́дуйся, в до́брых де́лех утвержде́ние и по́моще. Ра́дуйся, до́брыя обе́ты прие́млющая; Ра́дуйся, благи́м наме́рением спосо́бствующая. Ра́дуйся, злы́я начина́ния разруша́ющая; Ра́дуйся, вра́жия ко́зни расторга́ющая. Ра́дуйся, ско́рая челове́ком Помо́щнице; Ра́дуйся, ми́лость сугу́бо нам подаю́щая. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 7
Хотя́щу наро́ду правосла́вному испове́дати ми́лости Преблагослове́нныя Цари́цы Не́ба и земли́ и по си́ле благода́рственная принести́ о избавле́нии его́ от наше́ствия иноплеме́нных, ди́вному хра́му, созда́нному в честь пречу́дныя ико́ны, побе́дная в дар принесе́, да вси па́мятующе ми́лость Богома́тере, спа́сшия град сей и страну́, вы́ну воспева́ют Бо́гу благода́рными усты́: Аллилу́иа.
Икос 7
Сто́льному гра́ду Росси́и свята́я ико́на Твоя́, Богома́ти, вои́стинну яви́ся блага́я Одиги́трия, я́коже дре́вле Царегра́ду: к Тебе́ бо прибега́ют лю́дие, по́мощи Твоея́ на нача́ло пути́ и дел свои́х прося́ще и благода́рственная принося́ще моле́ния пред пречи́стою ико́ною Твое́ю за избавле́ние от скорбе́й и напа́стей, Тебе́ Помо́щницу и Засту́пницу кре́пкую ве́дают. Те́мже благода́рственно вопие́м Ти:
Ра́дуйся, Росси́йския страны́ покро́ве; Ра́дуйся, Правосла́вия в ней огражде́ние и утвержде́ние. Ра́дуйся, несокруши́мый щи́те во́инов на́ших; Ра́дуйся, броне́ их неуязви́мая. Ра́дуйся, ко́зни враго́в облича́ющая; Ра́дуйся, я́ко паучи́ну их растерза́ющая. Ра́дуйся, нече́стия обличе́ние; Ра́дуйся, крамо́лы разруше́ние. Ра́дуйся, ю́ных от заблужде́ний исправле́ние; Ра́дуйся, ста́рцев утеше́ние. Ра́дуйся, душевре́дных уче́ний низложе́ние; Ра́дуйся, душеполе́зных зна́ний дарова́ние. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 8
Стра́нно и сумни́тельно неве́рующим слу́шати, ка́ко от ико́ны Твоея́ то́ки благода́ти истека́ют, воня́ живо́тная благоуха́ет: мы же, ве́рующе сло́ву, рече́нному Тобо́й, Влады́чице, к первонапи́санней иконе: «С тобо́й Моя́ благода́ть и си́ла», упова́ем, я́ко и с се́ю ико́ною благода́ть Твоя́ вы́ну: те́мже благогове́йно предстоя́ще лобыза́ем ю, поклоня́емся ей, я́ко Тебе́ Саме́й су́щей, честь бо ико́ны на первообра́зное восхо́дит, и Твоя́ благода́ть се́ю ико́ною зна́мения и чудеса́ содева́ет всем с ве́рою притека́ющим к Тебе́ и вопию́щим Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
Вся бы́вши горе́, к Небе́сным взя́та, и земны́х не оставля́еши, Богома́ти, свяще́нным Твои́м предста́тельством: и́маши бо ма́тернее дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу на́шему. Те́мже утверди́ в ми́ре глубо́це правосла́вных житие́ и вся поле́зная всегда́ да́руй рабо́м Твои́м, да велича́юще воспева́ем Ти:
Ра́дуйся, Невмести́маго вмести́лище; Ра́дуйся, осене́нная си́лою Вы́шняго. Ра́дуйся, прозя́бшая Клас Небе́сный; Ра́дуйся, мир весь душепа́губнаго гла́да изба́вльшая. Ра́дуйся, вы́ну хода́тайствующая за род наш; Ра́дуйся, я́ко мно́го мо́жет моли́тва Твоя́ пред Сы́ном Твои́м и Бо́гом. Ра́дуйся, всех нас при Кресте́ Сы́на Твоего́ усынови́вшая; Ра́дуйся, всегда́ Ма́тернюю любо́вь к нам явля́ющая. Ра́дуйся, Хода́таице ве́чных благ; Ра́дуйся, и во вре́менней жи́зни поле́зная нам подаю́щая. Ра́дуйся, изве́стное прибе́жище на́ше во всех ско́рбных обстоя́ниих; Ра́дуйся, несомне́нное утеше́ние в печа́лех. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 9
Вся́каго естества́ а́нгельскаго превы́шшая яви́лася еси́, Пресвята́я Де́во: Бо́га бо зачала́ еси́ пло́тию, Невмести́маго все́ми вмести́ла еси́ во утро́бе Твое́й, на рука́х носи́ла еси́ Нося́щаго весь мир дла́нию: те́мже, я́ко Честне́йшую Херуви́м и Сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м велича́юще Тя, вопие́м о Тебе́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 9
Вити́я многовеща́нныя, я́ко ры́бы безгла́сныя, ви́дим о Тебе́, Богоро́дице: недоуме́ет бо всяк язы́к благохвали́ти Тя по достоя́нию, изумева́ет ум пе́ти Тя, Богоро́дице; оба́че Блага́я су́щи, приими́ и от нас арха́нгельский глас, Тебе́ вопию́щих:
Ра́дуйся, Благода́тная; Ра́дуйся, я́ко Госпо́дь с Тобо́ю. Ра́дуйся, Благослове́нная в жена́х; Ра́дуйся, обре́тшая благода́ть у Бо́га. Ра́дуйся, роди́вшая Спаси́теля ми́ру; Ра́дуйся, Ма́ти Сы́на Бо́жия. Ра́дуйся, Роди́тельнице Ве́чнаго Царя́; Ра́дуйся, израсти́вшая нам плод живота́. Ра́дуйся, освяще́нная Ду́хом Святы́м; Ра́дуйся, осене́нная си́лою Всевы́шняго. Ра́дуйся, ве́рная Рабо́ Госпо́дня; Ра́дуйся, я́ко Тя блажа́т вси ро́ди. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 10
Спасти́ хотя́щи мно́гия от находя́щих зол, скорбе́й и боле́зней, чу́дную ико́ну Твою́, Богома́ти, дарова́ла еси́, ея́же ра́ди слепи́и презира́ют, хроми́и хо́дят, разсла́бленнии возстаю́т, бесну́ющиися исцеля́ются, земли́ плодоно́сие подае́тся, лю́дие от смертоно́сныя я́звы избавля́ются, гра́ды и до́мы от огня́ спаса́ются: те́мже прославля́юще Бо́га, даю́щаго нам таковы́я ми́лости, вопие́м Ему́ усе́рдно: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ еси́, Богоро́дице, стране́ Росси́йстей, гра́дом огражде́ние и сла́ва, правосла́вному во́инству на враги́ укрепле́ние. Те́мже, благодаря́ще Тя, вопие́м:
Ра́дуйся, прославля́ющих Тя прославля́ющая; Ра́дуйся, не чту́щих Тя посрамля́ющая. Ра́дуйся, враго́в устраше́ние; Ра́дуйся, от наше́ствия иноплеме́нных избавле́ние. Ра́дуйся, во́инов кре́посте; Ра́дуйся, в дни бра́ни забра́ло и огражде́ние. Ра́дуйся, в дни ми́ра живоно́сный са́де, увеселя́ющий сердца́ ве́рных; Ра́дуйся, ору́жие, его́же трепе́щут де́мони. Ра́дуйся, спаси́тельный еле́й, умаща́ющий грехо́вныя ра́ны ка́ющихся; Ра́дуйся, те́плое на́ше упова́ние. Ра́дуйся, несумне́нная на́ша Наде́ждо; Ра́дуйся, ти́хое и до́брое приста́нище. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 11
Пе́ние хвале́бное и благода́рственное прино́сят Тебе́, Влады́чице, припа́дающе ко иконе Твое́й и любе́зно лобыза́юще ю, дев ли́цы, под держа́вным покро́вом Твои́м ти́хое и ми́рное и́ноческое житие́ провожда́ющии, и возложи́вше на Тя все упова́ние, ра́достно вопию́т Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 11
Я́ко светоприе́мную свещу́, зрим Твою́ честну́ю ико́ну, Пресвята́я Влады́чице: та бо невеще́ственный огнь благода́ти Твоея́ восприе́мши, и в подо́биих ея́ но́вы возжига́ет свети́льники, прича́стны тоя́жде си́лы благода́тныя, и озаря́ет чудесы́, наставля́ющи на путь спасе́ния всех вопию́щих Ти си́це:
Ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная; Ра́дуйся, Богоизбра́нная Отрокови́це, Ма́ти Де́во. Ра́дуйся, до́брая Наста́внице непоро́чнаго де́вства; Ра́дуйся, Храни́тельнице ревну́ющих о чистоте́. Ра́дуйся, жен похвало́; Ра́дуйся, дев велича́ние. Ра́дуйся, вдов заступле́ние; Ра́дуйся, сиро́т призре́ние. Ра́дуйся, ни́щих Пита́тельнице; Ра́дуйся, наги́х одея́ние. Ра́дуйся, печа́льных утеше́ние; Ра́дуйся, скорбя́щих весе́лие. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 12
Благода́ть да́ти восхоте́вши почита́ющим Тя с любо́вию, Богороди́тельнице, прису́щего Ти си́лу благода́тную оста́вила еси́ во святы́х Твои́х ико́нах, и́бо Боже́ственная благода́ть, спребыва́ющи тем (ико́нам), зна́мения и чудеса́ вы́ну содева́ет и душе́вных и теле́сных неду́г исцеле́ние всем с ве́рою приходя́щим подае́т Твои́ми Богома́терними непреста́нными к Бо́гу моли́твами о вопию́щих Ему́: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще Твоя́ чудеса́, бы́вшая в дре́вняя и настоя́щая времена́, хва́лим Тя, я́ко Живоно́сный Исто́чник благода́ти, я́ко неистощи́мую ре́ку чуде́с, я́ко бе́здну ми́лости и щедро́т, и все упова́ние по Бо́зе возлага́юще на Тя и в сей и в бу́дущей жи́зни, прославля́юще Тя, вопие́м:
Ра́дуйся, христиа́н непосты́дное упова́ние; Ра́дуйся, ве́рных спаси́тельное прибе́жище. Ра́дуйся, ненаде́жных наде́яние; Ра́дуйся, отча́янных спасе́ние. Ра́дуйся, ба́не, омыва́ющая со́весть; Ра́дуйся, росо́, оживля́ющая ду́ши. Ра́дуйся, боле́зней врачевство́ ско́рое и безме́здное; Ра́дуйся, от всех бед бы́строе избавле́ние. Ра́дуйся, Уте́шительнице во вся́кой ско́рби; Ра́дуйся, из глубины́ поги́бели спаса́ющая. Ра́дуйся, отра́до в день сме́рти; Ра́дуйся, еди́ная Наде́ждо и по сме́рти. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 13
О Всепе́тая Ма́ти, ро́ждшая всех святы́х Святе́йшее Сло́во, приими́ ны́не ма́лое сие́ моле́ние и, вели́чия ра́ди бла́гости Твоея́ и бе́здны щедро́т Твои́х, не помяни́ мно́жества грехо́в на́ших, но испо́лни во благи́х проше́ния на́ша, подава́ющи те́лу здра́вие, ду́ши спасе́ние, избавля́ющи от вся́кия ну́жды и печа́ли и Ца́рствия Небе́снаго насле́дники сотворя́ющи всех ве́рно вопию́щих Бо́гу: Аллилу́иа.
(Этот кондак читается трижды.)
Икос 1
А́нгел предста́тель по́слан бысть рещи́ Богоро́дице «Ра́дуйся», егда́ Бог Сло́во воплоща́шеся во утро́бе Ея́: и мы, гре́шнии, прославля́юще явле́ние чу́дныя Ея́ ико́ны и Боже́ственнаго Младе́нца Спа́са Христа́, со умиле́нием вопие́м Благода́тней:
Ра́дуйся, Богоизбра́нная Отрокови́це; Ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия. Ра́дуйся, Цари́це Небесе́ и земли́; Ра́дуйся, све́тлое Це́ркве Небе́сныя и земны́я украше́ние. Ра́дуйся, А́нгелы чти́мая; Ра́дуйся, пева́емая от Серафи́м. Ра́дуйся, све́тлое проро́ческое сбытие́; Ра́дуйся, апо́столов похвало́. Ра́дуйся, му́ченическое испове́дание; Ра́дуйся, преподо́бных ве́нче. Ра́дуйся, пра́ведных весе́лие; Ра́дуйся, гре́шных упова́ние. Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Кондак 1
Избра́нной от всех родо́в Засту́пнице ро́да христиа́нскаго, покро́вом Своея́ бла́гости покрыва́ющей страну́ на́шу правосла́вную, благода́рственная пе́ния прино́сим Ти, Богоро́дице, о явле́нии чу́дныя Твоея́ ико́ны. Ты же, я́ко Всеми́лостивая, всех притека́ющих к Тебе́ Помо́щнице, заступа́й нас во всех ско́рбех и ну́ждах, беда́х и напа́стех, да зове́м Ти: Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго.
Моли́твы Пресвятой Богоро́дице перед Ея́ иконой, именуемой «Казанская»
Моли́тва первая
О Пресвята́я Госпоже́ Влады́чице Богоро́дице! Со стра́хом, ве́рою и любо́вию припа́дающе пред честно́ю ико́ною Твое́ю, мо́лим Тя: не отврати́ лица́ Твоего́ от прибега́ющих к Тебе́, умоли́ милосе́рдая Ма́ти, Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, Го́спода Иису́са Христа́, да сохрани́т ми́рну страну́ на́шу, Це́рковь Свою́ Святу́ю да незы́блему соблюде́т от неве́рия, ересе́й и раско́ла. Не и́мамы бо ины́я по́мощи, не и́мамы ины́я наде́жды, ра́зве Тебе́, Пречи́стая Де́во: Ты еси́ Всеси́льная христиа́н Помо́щница и Засту́пница. Изба́ви всех с ве́рою Тебе́ моля́щихся от паде́ний грехо́вных, от наве́та злых челове́к, от вся́ких искуше́ний, скорбе́й, бед и от напра́сныя сме́рти: да́руй нам дух сокруше́ния, смире́ние сердца́, чистоту́ помышле́ний, исправле́ние грехо́вныя жи́зни и оставле́ние прегреше́ний, да вси благода́рне воспева́юще вели́чия Твоя́, сподо́бимся Небе́снаго Ца́рствия и та́мо со все́ми святы́ми просла́вим Пречестно́е и Великоле́пое И́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.
Моли́тва вторая
О, Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице, Цари́це Небеси́ и земли́, вы́шшая а́нгел и арха́нгел и всея́ тва́ри честне́йшая, чи́стая Де́во Мари́е, ми́ру блага́я Помо́щнице, и всем лю́дем утвержде́ние, и во вся́ких ну́ждах избавле́ние! При́зри и ны́не, Госпоже́ Всеми́лостивая, на рабы́ Твоя́, Тебе́ умиле́нною душе́ю и сокруше́нным се́рдцем моля́щияся, со слеза́ми к Тебе́ припа́дающия и покланя́ющияся пречи́стому и цельбоно́сному о́бразу Твоему́, и по́мощи и заступле́ния Твоего́ прося́щия. О, Всеми́лостивая и Премилосе́рдая Де́во Богоро́дице Чи́стая! Воззри́, Госпоже́, на лю́ди Твоя́: мы бо гре́шнии не и́мамы ины́я по́мощи, ра́зве Тебе́ и от Тебе́ ро́ждшагося Христа́ Бо́га на́шего. Ты еси́ засту́пница и предста́тельница на́ша. Ты еси́ оби́димых защи́щение, скорбя́щим ра́дование, си́рым прибе́жище, вдо́вам храни́тельница, де́вам сла́ва, пла́чущим весе́лие, больны́м посеще́ние, немощны́м исцеле́ние, гре́шным спасе́ние, Сего́ ра́ди, о Богома́ти, к Тебе́ прибега́ем, и на Твой Пречи́стый о́браз с Предве́чным на руку́ Твое́ю держи́мым Младе́нцем, Го́сподем на́шим Иису́сом Христо́м взира́юще, умиле́нное пе́ние Тебе́ прино́сим и вопие́м: поми́луй нас, Ма́ти Бо́жия, и проше́ние на́ше испо́лни, вся бо суть возмо́жна хода́тайству Твоему́: я́ко Тебе́ сла́ва подоба́ет ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Велича́ние
Велича́ем Тя, Пресвята́я Де́во, Богоизбра́нная Отрокови́це, и чтем о́браз Твой святы́й, и́мже то́чиши исцеле́ния всем с ве́рою притека́ющым.
КАНОН ПРЕСВЯТЫЯ БОГОРОДИЦЫ В ЧЕСТЬ ИКОНЫ ЕЯ «КАЗАНСКАЯ»
глас 4
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Благоговеют Ти, Богородице, Ангелов начальницы, и святых чини честно служат, праведнии красуются, Небесных Ходатаицу блажат Тя, купно же и земля и Небо в веселии светло восхваляют Тя, и мы, грешнии, милости просим: озари наша сердца, Владычице, воспети песнь святыя Твоея иконы явлению.
Приидите, соберитеся, христоименитии людие, умы тайно очистившеся, во святую церковь Матере Христа Бога нашего, источает бо нам неоскудно от святыя иконы источник духовен, целебен душам и телом, песнь вопиющим: благословен из Тебе рождейся Бог наш.
Дивит, Пренепорочная, и ужасает всяк слух странно чудо Божественнаго Твоего рождества: Херувимскаго Творца зачала еси! Како Огнь нестерпимый во утробе носила еси! Како сущую Жизнь плотию облекла еси и Живот всему миру родила еси, Бога купно и Человека!
Под кров Твой, Дево Госпоже, прибегаем, вси роди человечестии, просвети нас светом Рождества Твоего, грешныя рабы Твоя, молящияся прилежно и кланяющияся пречистей Твоей иконе, просяще от Тебе прияти великия милости.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Кую Ти достойную похвалу наше принесет конечное неможение, яко явлением пречистыя Твоея Божественныя иконы независтныя источники целебныя источаеши верно прибегающим к Тебе рабом Твоим?
Божественныя Твоея иконы святое явление, Богородице Дево, яко светозарное возсия нам солнце, преславных чудес лучи пущающи, тьмы лютых обстояний отгоняющи священными Твоими, Владычице, предстательствы.
Исполнила еси благодати иногда первописанную Твою икону, Госпоже Дево Богородице, и ныне таже благодать истинствует сиянием веры чудес, яко Тоя ради первописанныя, ко спасению верно к Тебе по Бозе прибегающим.
Покланяемся, Богородице, Твоему пречистому образу и пресладкому Твоему Младенцу, превечному и незаходимому Свету Христу, Имже спасла еси от лютых зол и тления смертнаго все человеческое естество.
Песнь 4
Ирмос: Седяй в Славе на Престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Почтим, людие, чистыя в чистоте икону Девы Богородицы и Тоя Божественнаго Младенца, Христа Бога нашего, и лобызаем, и прославляем со страхом и трепетом: почитаем бо икону благочестно, паче же почитаем Самую Тую сущую Чистую Богоматерь.
Давид Божественный и чудный пророк, издалеча провидя, глагола: лицу Твоему помолятся богатии людие. Мы же, вернии, покланяемся и лобызаем честную икону, душами купно и телесы освящаемся.
Евангелия Христова богогласный списатель Лука Божиим мановением всенепорочный Твой написует образ, Богородице, и Младенца Превечнаго на руках Твоих вообразив, к немуже притекающия напастей и бед избавляеши, и вся покрываеши, и спасаеши Твоею милостию.
Ты еси похвало и венец святым всем, о Царице, Ты упование наше и Помощнице по Бозе, и на Тя надежду спасения нашего возложихом вси. Тебе молимся, яко Божии Матери: одожди грешным рабом Твоим богатыя Твоя душеспасительныя милости.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Всяко, Пречистая, существо воспети недоумеет Тя: паче бо Горних умов превозвысилася еси, рождши неприступнаго и страшнаго Всецаря и Бога. Но яко милостива и скорая человеком Помощница, вонми молению раб Твоих и даруй Твою помощь.
Идеже осенит благодать Твоя, Богородице, страхом исчезают демони и разрушается злокозненное тех мечтание, бегают дуси темнии, радуется же верных все множество, Тебе песнь хвальну от сердца вопиюще; радуйся, Божественный покрове душ наших.
Безочесным сладкое зрение дается, глухим слышание, немым благоглаголание, хромым хождение, прокаженным очищение, демонствуемым целомудрие и в болезнех сущим различных исцеление, осенением пречистыя Твоея, Богородице, иконы.
Не умолчим никогдаже, Богородице, псалмы и песньми воспевати величия Твоя, Обрадованная: Бога бо воистину воплотившагося родила еси во спасение наше всемирное и избавление.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Божественнаго Твоего Рождества, Дево Госпоже, пребогатая благодать, юже древле изглашением предала еси пречистому Твоему образу, неоскудне действовати великая же и преславная, во спасение на Тя надеющимся.
Идеже прославляется святое имя обрадованныя Богородицы, тамо всяческих благих источницы проливаются; приидите в чистоте, человецы, се бо явлением Божественныя Девы иконы сказует Царицы пришествие, во спасение всех верных.
Целения болезней, отгнание же страстей и душепитательное спасение, грехов прощение и вечное избавление от пречистыя Твоея иконы, Владычице, верно приходяще, приемлем, Богомати Всенепорочная.
К Тебе, Госпоже, прибегают роди правоверных, просят великия милости и приемлют неоскудно сущии в недузех исцеление, в страстех пременение, в печалех утешение; источи мне, Владычице, каплю душеспасительную, да со всеми и аз пою Твое величие.
Кондак, глас 8
Притецем, людие, к тихому сему и доброму пристанищу, скорой Помощнице, готовому и теплому спасению, покрову Девы, ускорим на молитву и потщимся на покаяние: источает бо нам неоскудныя милости Пречистая Богородица, предваряет на помощь и избавляет от великих бед и зол благонравныя и богобоящияся рабы Своя.
Икос
Смысл очистивше и ум, притецем к Богородице, светло песньми ублажающе Ю, и пречистую икону Ея прославляем и чтим и, припадающе, покланяемся, яко Самой, сущей оной: честь бо иконы на первообразное восходит, и почитаяй и покланяяйся ей почитает самое первообразное, якоже Божественнии отцы рекоша. И аще кто не чтит Пресвятыя Богородицы и не покланяется иконе Ея, анафема да будет: посрамляет бо и погубляет не чтущия Ю, избавляет же от великих бед и зол благонравныя и богобоящияся рабы Своя.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Приидите, почерпем отпущение от неистощимаго источника, точащаго святыню, Пречистыя Девы, и Тоя Пречистаго Младенца, Божия Слова, нас ради вочеловечшагося. К Немуже возопиим: Творче, Избавителю препрославленный со Отцем и Духом, Боже, благословен еси.
Неусыпную, Чистая, и Богоприятную имущи молитву и непреодолеемую державу крепости, врагов наших дерзость, яже на ны, разори, и выя их под нозе верному воинству нашему низложи, да возвеселимся о Тебе, раби, Сыну Твоему вопиюще: отец наших Боже, благословен еси.
Радуемся и веселимся, вернии людие, чудному явлению иконы Пречистыя Владычицы Богородицы: река бо явися неисчерпаема, целебную воду точащи, слепым бо видети дает, и глухим слышание, хромым хождение и всем, сущим в недузех, безмездно исцеление.
Неиспытана глубина, недоведомо таинство, непостижим образ, Дево, зачатия Твоего, зачатие без семене, без мужа рождество, Безплотный воплотися, Превечный младенствует, Сын Божий Сын Тебе, Девы, бывает. Емуже вопием: Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда, убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Ум Ангельский и человеческий ужасается, Богородице: како Бога Небеснаго, ложеснами объемши, воплотила еси? Како, Младенца рождши, яко Сына на руку носиши? Егоже ужасается тварь и трепещут горнии престоли, вопиюще непрестанно: Свят, Свят, Свят еси, Боже, препетый и превозносимый во веки.
Радуйся, сущая радосте всего мира, со Архангелом Гавриилом вопием Ти, Богородице. Радуйся, вместилище Невместимаго. Радуйся, Благодатная, носило Божества всего. Радуйся, Адамово воззвание, с Тобою Господь и Тебе ради с нами, спасая нас. Егоже поем и превозносим во веки.
Корень Иессеев освященный, корень греха нашего исторгнула еси, жезл Ааронов процветший, Жизнодателя цвета израстивши Христа, стамно манноприемная, смерти всю силу сокрушила еси и в породу жизни возвела еси род человеческий, темже Тя поем, добрых виновную.
Ты похвала христианом еси, Владычице, Ты оружие на враги и стена к Тебе прибегающим. Тя и ныне на помощь призываем, Госпоже: не даждь врагом вознестися на люди Твоя, иже Тебе не хвалят, ни Сына Твоего, Богородице, и Твоей иконе не кланяются, сих победи и души наша спаси.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Тебе, твердую Помощницу роду человеческому, Богородице Марие, лик пророческий многообразно провозвести: сень святую, небес пространнейшую, скрижаль Богописанную и купину неопалимую, дверь Богопроходную, гору же и лествицу, и мост, и жезл процветший, мы же воистину Богородицу Тя величаем.
Тайна глубины рождества Твоего ум ангельский ужасает, Дево, и пречистая икона демоны прогонит, и лица нечестивых омрачает, и в студ поревает: не терпят бо взирати на силу ея, бегают же и исчезают. Мы же любезно покланяемся и лобызаем и Тя, Богородицу, величаем.
Предстательница сущи неотступна к Вышнему Царю, яко имущи Матерне дерзновение непостыдно, в мире глубоце православных житие утверди, и отечество наше возвыси, и вся полезная даруй всегда рабом Твоим, да Тя, Богородице, величаем.
О всемилостивая христианом Помощнице! Не может Тя воспети достойно ум человеческий и ангельский, яко всея твари честнейши, Небесных и земных славнейши: всех бо родила еси Творца и Бога. Но, о Владычице, приими милостивно, юже Тебе от сердца возложихом песнь, спасай нас всегда, на Тя бо надеемся.
Светилен
Да почтится всепетая Мати Божия, Жизнь сущую рождши, Христа Бога нашего, райских дверей отверзение и всего мира очищение, к Животу возведение. Сей есть пророки глаголавый, Тому поклонимся, Богу и Спасу душ наших.
Молитва Божией Матери пред иконой Ее Казанской
О Пресвятая Госпоже Владычице Богородице! Со страхом, верою и любовию пред честною иконою Твоею припадающе, молим Тя: не отврати лица Твоего от прибегающих к Тебе, умоли, Милосердая Мати, Сына Твоего и Бога нашего, Господа Иисуса Христа, да сохранит мирну страну нашу, Церковь же Свою святую непоколебиму да соблюдет и от неверия, ересей и раскола да избавит. Не имамы бо иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Пречистая Дево: Ты еси всесильная христиан Помощница и Заступница. Избави же и всех с верою Тебе молящихся от падений греховных, от навета злых человек, от всяких искушений, скорбей, болезней, бед и от внезапныя смерти; даруй нам дух сокрушения, смирения сердца, чистоту помышлений, исправления греховныя жизни и оставление прегрешений, да вси, благодарне воспевающе величия и милости Твоя, являемыя над нами зде на земли, сподобимся и Небеснаго Царствия и тамо со всеми святыми прославим пречестное и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.