Икона Божией Матери "Нечаянная Радость"
Икона Божией Матери, именуемая "Нечаянная Радость", пишется так: в комнате, вверху икона Божией Матери, а внизу около нее коленопреклоненно молящийся юноша. Предание об исцелении некоего юноши от плотской страсти через эту святую икону описано в книге святителя Димитрия Ростовского "Руно Орошенное". Юноша молился по привычке перед образом Пречистой и вдруг увидел, что изображение ожило, язвы Господа Иисуса раскрылись и кровоточат. В страхе он воскликнул: "О Госпожа, кто это сделал?" На что Богородица отвечала: "Ты и прочие грешники грехами своими вновь распинаете Сына Моего". Тогда только раскрылась перед ним бездна его грехопадения, долго молил он в слезах Богородицу и Спасителя о помиловании. Наконец, была дана ему нечаянная им уже радость прощения и оставления грехов.
В Москве не много храмов, чьей судьбе можно лишь позавидовать. Их миновали пожары, их не захватывали обновленцы, их не закрывали, не перестраивали до неузнаваемости и не сносили. Словно одинокие свечи, стояли они среди разгула безбожия, собирая в своих стенах прекрасных священников и замечательных мирян, помогая им выжить и устоять в вере…
Один из таких храмов — церковь во имя пророка Илии Обыденного в тихом московском переулке Втором Обыденском, неподалеку от возрожденного храма Христа Спасителя. Вокруг — милые дворянские особняки старой Москвы, вобравшие в себя уют прежней патриархальной жизни города, когда все прихожане знали друг друга, ходили друг к другу в гости, общались за гостеприимным столом. Но центром жизни духовной был храм.
Известна точная дата завершения строительства нынешнего каменного храма — 14 июня 1702 года. А раньше на его месте стоял деревянный, воздвигнутый за один день. Отсюда и название «Обыденный». Такие храмы на Руси ставили, либо прося Господа о чем-то очень важном, либо по обету, в благодарность. Место было выбрано удачное. Рядом — Кремль, по реке же подгоняли нужный для строительства лес. Ни дата, ни обстоятельства этого не известны; но к 1589 году деревянная Ильинская церковь уже существовала. Уже тогда она была любима как царями и патриархами, так и простыми москвичами: «июня 11 день государь [Алексей Михайлович] ходил за кресты [в крестном ходу] к пророку Илье к Обыденному, что за Чертольскими вороты, и в 7191 [1683] года мая в 14 день…» Крестные ходы к Илье Обыденному устраивались не только в праздники, часто молили и о дожде или ведре.
В 1612 году стояло возле этого храма земское ополчение князя Пожарского. А к самому началу XVIII века появилось и нынешнее каменное здание. На северной наружной стене сохранилась надпись: «В лето от воплощения Бога Слова 1702 года индикта 1, июня 14 на память св. пророка Елисея создася сей храм святаго и славного пророка Илии Обыденного при державе… царя Петра Алексеевича по благословению святейшего правительствующего Синода члена Преосвященнейшего Стефана митрополита Рязанскаго и Муромскаго, думным дьяком Гавриилом Федоровичем, братом его комиссаром Василием Федоровичем Деревниными»; внутри же на стене трапезной — две надгробные доски с именами братьев.
Сюда, к «Илье Обыденному» уже не один десяток лет стекается старая московская интеллигенция, потомки древних дворянских родов, те, кто уцелел и выжил, не изменив ни вере, ни Отечеству.
И самое примечательное, что стал «Илья Обыденный» прибежищем для многих икон из закрываемых и разрушаемых московских церквей.
Так попала сюда и чудотворная «Нечаянная Радость». Доподлинно ее происхождение не известно. Скорее всего, именно эта икона пребывала в Константино-Еленинской церкви в Тайнинском саду Кремля, разрушенной в 1928 году. Оттуда она вместе с многими другими святынями первопрестольной кружным путем попала в Воскресенскую церковь в Сокольниках, тогда — один из центров обновленческой ереси. Когда же безбожная власть перестала поддерживать обновленцев, их движение распалось и иконы из Сокольников начали возвращаться в уцелевшие православные храмы Москвы.
Тогдашний настоятель «Ильи Обыденного» отец Александр Толгский испросил у патриарха Сергия благословения, и в 1944 году икона была торжественно перенесена на свое нынешнее место. Случилось это в пятницу, и с тех пор по пятницам служат здесь торжественный соборный акафист «Нечаянной Радости».
Сотни людей молились этому чудотворному образу, обращаясь к Пречистой с верой и в надежде получить нечаянную радость прощения и благодатного утешения, помощь в делах своих и особливо молясь за чад своих.
Первые известные упоминания о самой иконе относятся уже к 1830-м годам, однако событие, давшее повод к ее написанию, произошло как минимум на столетие раньше и описано уже в книге «Руно Орошенное», составленной святителем Димитрием Ростовским. Некий лихой человек вел грешную жизнь, но был тем не менее благоговейно привязан к Пречистой, ежедневно неопустительно молясь на Ее икону. Однажды, собравшись «идти для греховного дела», он помолился и вдруг узрел, как у Младенца стали кровоточить язвы на руках, ногах и в боку, а глас Пречистой изрек: «Ты и прочие грешники вновь распинаете грехами своими Моего Сына, как иудеи. Вы называете Меня Милосердной, но зачем же оскорбляете Меня своими беззаконными делами?» Потрясенный грешник умолил Пречистую о заступничестве, в знак прощения облобызал язвы Спасителя и с того времени вернулся к честной и благочестивой жизни.
Согласно этому преданию на иконе «Нечаянная Радость» и пишется «человек некий беззаконный», молящийся на коленях пред образом «Одигитрии», под которым обычно начертаны первые слова самого повествования или же особая молитва.
На ризе чудотворной из храма во имя Ильи Обыденного надпись: «По благословению Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия на иконе Божией Матери “Нечаянная Радость” восстановлена риза в лето 1959 при настоятеле храма Святого Пророка Божия Илии Обыденного протоиерее А. В. Толгском».
Покойный патриарх Пимен особенно любил эту икону и потому считал себя прихожанином храма Ильи Обыденного, часто приезжая сюда к вечерней службе. Рассказывают, будто однажды он увидел этот образ в тонком сне, а оказавшись первый раз в храме Ильи пророка, тотчас узнал именно такой список «Нечаянной Радости».
Скажем здесь и о других святынях этого храма. Прекрасный образ Казанской Богородицы письма Симона Ушакова. Икона «Успения», перешедшая сюда из закрытой церкви Успения на Могильцах. Когда в 1924 году был закрыт близлежащий Зачатьевский женский монастырь, то его последняя игуменья принесла сюда иконы «Троеручицы» и Богоматери «Милостивой» (ровно семьдесят лет спустя эта обитель была восстановлена, а ее иконы возвращены на свое исконное место, в монастырь). Икона Державной Богоматери, написанная художником Николаем Чернышевым, арестованным и погибшим за веру в декабре 1924 года.
Священномучеником митрополитом Серафимом (Чичаговым), одним из первых агиографов преподобного Серафима Саровского, были в свое время написаны образы Спасителя и преподобного, причем икона Спасителя была конфискована при аресте владыки в 1937 году и неведомо как попала в храм уже после расстрела святителя Серафима.
Храм собирал в своих стенах удивительных людей. Недавно окончил свой земной путь отец Александр Егоров: скольких людей окормлял этот истинно русский пастырь, сколько мудрых советов дал, сколько любви и утешения видели от него прихожане… Мир праху его…
Еще один местночтимый образ «Нечаянная Радость» издавна пребывает в московском храме во имя иконы Божией Матери «Нечаянная Радость» в Марьиной роще.
Чтимые списки имелись также в снесенных церквах Неопалимой Купины близ Смоленского бульвара, Благовещения на Житном дворе в Кремле, а также в дошедшей до наших дней церкви во имя Федора Стратилата у Мясницких ворот; за пределами же первопрестольной — еще и в селе Сельги Симбирской губернии.
Будем уповать на милосердие Матери Божией, благодарить за те нечаянные радости, которые посылает Она нам и верить, что не оставит Она нас на трудном и тернистом пути, имя которому — жизнь.
Тропарь Божией Матери пред иконой Ее Нечаянная Радость
глас 4
Днесь вернии людие/ духовно торжествуем,/ прославляюще Заступницу усердную рода христианскаго/ и притекающе к пречистому Ея образу, взываем сице:/ о, Премилостивая Владычице Богородице,/ подаждь нам нечаянную радость,/ обремененным грехи и скорбьми многими,/ и избави нас от всякого зла,/ молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, спасти души наша.
Кондак Божией Матери пред иконой Ее Нечаянная Радость
глас 6
Не имамы иныя помощи,/ не имамы иныя надежды,/ разве Тебе, Владычице./ Ты нам помози,/ на Тебе надеемся/ и Тобою хвалимся,/ Твой бо есмы раби,/ да не постыдимся.
Молитва Божией Матери пред иконой Ее Нечаянная радость
О Пресвятая Дево, Всеблагаго Сына Мати Всеблагая, града Москвы Покровительнице, всех сущих во гресех, скорбех, бедах и болезнех Верная Предстательнице и Заступнице! Приими молебное пение сие от нас, недостойных раб Твоих, Тебе возносимое, и якоже древле грешника, на всяк день многажды пред честною иконою Твоею молившагося, не презрела еси, но даровала еси нечаянную радость ему и преклонила еси Сына Твоего многим и усердным к Нему ходатайством ко прощению сего грешнаго и заблуждшаго, тако и ныне не презри моления нас, недостойных рабов Твоих, и умоли Сына Твоего и Бога нашего, да и всем нам, с верою и умилением покланяющимся пред цельбоносным образом Твоим, дарует нечаянную по коегождо потребе радость: грешником, погрязшим во глубине зол и страстей, — вседейственное вразумление, покаяние и спасение; сущим в скорбех и печалех — утешение; обретающимся в бедах и озлоблениих — совершенное сих избытие; малодушным и ненадежным — надежду и терпение; в радости и изобилии живущим — непрестанное Благодетелю благодарение; бедствующим — милосердие; сущим в болезни и долгонедужии и оставленным врачами — нечаемое исцеление и укрепление; иждившим от недуга ум — ума возвращение и обновление; отходящим в вечную и нескончаемую жизнь — память смертную, умиление и сокрушение о гресех, дух бодр и твердую на милосердие Судии надежду. О Госпоже Пресвятая! Умилосердися ко всем, чтущим всечестное имя Твое, и всем яви всемощный покров Твой и заступление; во благочестии, чистоте и честнем жительстве пребывающия до последняго их скончания во благости соблюди; злыя благи сотвори; заблуждшия на путь правый настави; всякому делу благому и Сыну Твоему угодному споспешествуй; всякое дело злое и богопротивное разруши; в недоумении и трудных и опасных обстояниих обретающимся незримую помощь и вразумление с Небесе низпосли; от искушений, соблазнов и погибели спаси; от злых человек и от врагов видимых и невидимых защити и сохрани; плавающим сплавай; путешествующим спутешествуй; сущим в нужде и гладе буди Питательница; неимущим крова и пристанища буди покров и прибежище; нагим подаждь одеяние; обидимым и неправедно гонимым — заступление; клевету, поношение и хуление терпящия незримо оправдай; клеветники и хулители пред всеми обличи; ожесточенно враждующим нечаемое подаждь примирение, и всем нам друг ко другу любовь, мир и благочестие и здравие с долгоденствием. Супружества в любви и единомыслии сохрани; супруги, во вражде и разделении сущия, умири, соедини я друг ко другу и положи им союз любве неразрушимый; матерем, дети родящим, скорое подаждь разрешение; младенцы воспитай; юныя уцеломудри, отверзи им ум к восприятию всякаго полезнаго учения, страху Божию, воздержанию и трудолюбию настави; от домашней брани и вражды единокровных миром и любовию огради. Безматерних сирот буди Матерь, от всякаго порока и скверны отврати я и всему благому и Богоугодному научи, прельщенныя же и во грех и нечистоту падшия, скверну греха отъявши, из бездны погибели изведи. Вдов буди Утешительница и Помощница, старости буди жезл, от внезапныя смерти без покаяния всех нас избави, и всем нам христианскую кончину живота нашего, безболезненну, непостыдну, мирну и добрый ответ на страшнем Судищи Христове даруй. Преставльшияся в вере и покаянии от жития сего со Ангелы и всеми святыми жити сотвори, скончавшимся внезапною смертию милостива быти Сына Твоего умоли, и о всех усопших, иже не имут сродников, о упокоении их Сына Твоего умоляющих, Сама буди непрестанная и теплая Молитвенница и Ходатаица, да вси на Небеси и на земли ведят Тя, яко твердую и непостыдную Предстательницу рода христианскаго, и, ведуще, славят Тя и Тобою Сына Твоего, со Безначальным Его Отцем и Единосущным Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
КАНОН ПЕРВЫЙ ПРЕСВЯТЫЯ БОГОРОДИЦЫ В ЧЕСТЬ ИКОНЫ ЕЯ «НЕЧАЯННАЯ РАДОСТЬ»
глас 4
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Отверзшая двери милосердия Божия архангельское приветствие Тебе приносившему, не затвори и от нас утробы человеколюбия Твоего, Тя воспевающих.
Чудно бысть житие Твое на земли, Преславная Мати Дево, но Небесное Твое жительство чуднейше есть: непрестанно бо являеши чудеса матерняго Твоего милосердия Тя воспевающим.
Сына, от Отца безлетно раждающагося в последняя лета, зачала еси осенением Духа Святаго, вечную радость миру родивши.
Радуйся, море, потопившее фараона мысленнаго — диавола. Радуйся, каменю, напоивший жаждущих жизни духовныя, даровала бо еси роду человеческому Избавителя плененных и Наставника заблуждших.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы снодоби.
Тя усердно песнословящих утверди в житии добродетельнем и Рождшагося от Тебе усердно моли, да не лишени будем венцев славы грех ради наших.
Паче всякаго беззаконна человека в житии своем Сына Твоего грехи прогневляем, но, о Мати милосердая, буди о нас Ходатаица.
Да сподобит нас венцев славы в Божественней Своей славе седяй со Отцем и Святым Духом Иисус Человеколюбец, рождейся от Тебе и власть имеяй человеком оставляти грехи.
Радуйся, Дево, невместимаго Бога во чреве вместившая, и Того яко Младенца носившая, и сосцы Твоими питавшая.
Песнь 4
Ирмос: Седяй в славе на Престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Спаса всему миру рождшая, и Сама спасаеши, Мати, от бед и печалей житейских Богородицу Тя исповедающих.
Исцели вся лютыя и неудобь исцельныя болезни наша, Мати Сына и Избавителя, на Крест грехи наша вознесшаго.
Ипостасная Премудрость, Бог Слово избра Тя в жилище Свое, Сего усердно моли, да спасет нас имиже весть судьбами.
Радуйся, Невесто прекрасная, добрая. Радуйся, Голубице Чистая. Радуйся, Мати Еммануилева, Богородице Приснодево.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Небо и земля удивляются, зряще милосердие Твое к роду христианскому, преславная Мати Дево, и к самым долу поверженным грешником нисходиши, Всеблагая.
Спаси от зол и скорбей рабы Твоя, Богородице, и мир Божий, превысший всякаго мира земнаго, подаждь рабом, Тя воспевающим.
Родила еси умиротворившаго Горняя и дольняя и сего ради на землю Сошедшаго, от Отца же и Духа Святаго не разлучившагося.
Радуйся, Царице Небесе и земли. Радуйся, превысшая Ангел и Архангел. Радуйся, яко Тобою Иаковом предвозвещенный к нам Примиритель сошел есть.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Священное торжество ныне духовно совершающе, приидите, празднолюбцы, воспоим песньми Богоматерь, прославляюще Сына, даровавшаго толикую благодать Матери Своей.
Призри на пение рабов, Богородительнице, врагов видимых и невидимых смиряя вознесенную гордыню и на смиренныя изливая высокия милости Твоя.
Ты еси корень, от негоже произыде жезл Иессеев, Христос, Человек от дому Давидова и Бог, Отцу и Духу Соприсносущный.
Радуйся, Мати Обрадованная. Радуйся, прекраснейшая всех дщерей человеческих. Радуйся, благородная отрасль Богоизбраннаго рода Давидова.
Кондак, глас 6
Не имамы иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Владычице. Ты нам помози, на Тебе надеемся и Тобою хвалимся, Твои бо есмы раби, да не постыдимся.
Икос
Не ввери мя человеческому предстательству, Пресвятая Владычице, но приими моление раба Твоего: скорбь бо обдержит мя, терпети не могу демонскаго стреляния, покрова не имам, ниже где прибегну, окаянный, всегда побеждаемь, и утешения не имам, разве Тебе, Владычице мира. Упование и предстательство верных, не презри моление мое, полезно сотвори.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Презрела еси вся красная мира, Чистая, Единому Богу возжелавши послужити, Емуже воспевала еси: отцев Боже, благословен еси.
Нас, всесовершенно благочестивым отроком не последующих, но прилепляющихся твари паче, неже Творцу, настави, Владычице, единому Богу служити и воспевати: отцев Боже, благословен еси.
Даниил умныма очима предузре Тя, Христе, в камени нерукосечнем, разрушившем суетная царства человеческая, во спасение поющих Тебе со Отцем и Духом: отцев Боже, благословен еси.
Радуйся, Горо, благодатию Божиею приосененная, от неяже отсечеся камень, Богом Отцем положенный во главу угла Церкве Своея, Христос, Емуже поем: отцев Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Слыши, Отроковице Дево Чистая, глагол, Гавриилом Тебе вещанный: родиши Сына, спасающаго воспевающих: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Плотию от Тебе происшедый спасл есть от огня отроков, верою зревших Его. Того моли и нас спасти, пламенем страстей жегомых, Сыну же Твоему воспевающих: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
В пещи Вавилонстей виден был еси, Христе, яко Ангел светоносный, зраком же Сыну Божию подобный. Тебе со Отцем и Духом поем: Господа пойте дела и превозносите Его во вся веки.
Радуйся, купино, Моисеем виденная, в последняя же лета от корене Давидова происшедшая и Спаса всех неизреченно рождшая, Емуже поем: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Бог, от Тебе воплотивыйся и к нам пришедый, содела чрево Твое Небес пространнейше. Дивное чудо: Невместимый во утробу Девы вмещается, да Сию поем во вся веки.
Неизреченно в последняя лета от Тебе Заченшагося моли, Богородице Дево, вся наша печали на радость преложити и света невечерняго нас сподобити, да Сию поем во вся веки.
Ты еси Престол славы Божия, Иезекиилем тайно узренный, яко Сына Божия, Отцу и Духу Сопрестольна, во Твою Пречистую утробу восприяла еси и Твоима матернима рукама носила еси.
Радуйся, храме одушевленный, в немже Бог плотию обита. Радуйся, кивоте, славою Сына Божия приосененный. Радуйся, Всеблаженная, Богородице Чистая, Приснодево.
Светилен
Посетил ны есть Восток с высоты и дарова нам, яко пресветлую зарю, Тебе, Богородице, в скорбных обстояниих нечаянную радость нам подающую, грешных Ходатаицу.
АКАФИСТ ПРЕСВЯТЕЙ БОГОРОДИЦЕ В ЧЕСТЬ ИКОНЫ ЕЯ «НЕЧАЯННАЯ РАДОСТЬ»
Кондак 1
Избра́нней от всех родо́в Божией Матери и Цари́це, яви́вшейся иногда́ к челове́ку беззако́нну, во е́же отврати́ти его́ от пути́ нече́стия, благода́рственное пе́ние прино́сим Ти, Богороди́тельнице; Ты же, я́ко иму́щая милосе́рдие неизрече́нное, от вся́ких нас бед и грехо́в свободи́, да зове́м Ти:
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Икос 1
А́нгели и пра́ведных ду́ши удиви́шася, егда́ предста́ла еси́ пред Сы́ном Твои́м и Бо́гом и мно́гим моле́нием хода́тайствовала еси́ о челове́це, при́сно во гресе́х пребыва́ющем; мы же, очи́ма ве́ры толи́кое Твое́ благоутро́бие зря́ще, со умиле́нием взыва́ем Ти си́це:
Ра́дуйся, моли́твы всех христиа́н прие́млющая; ра́дуйся, и са́мых отча́янных гре́шников моле́ния не отверга́ющая.
Ра́дуйся, к Сы́ну Твоему́ о них предста́тельствующая; ра́дуйся, неча́янную ра́дость спасе́ния им подаю́щая.
Ра́дуйся, предста́тельством Твои́м весь мир спаса́ющая; ра́дуйся, вся на́ша печа́ли утоля́ющая.
Ра́дуйся, Ма́ти всех Бо́га, озло́бленных ду́ши утеша́ющая; ра́дуйся, житие́ на́ше до́бре устроя́ющая.
Ра́дуйся, избавле́ние от грехо́в всем челове́ком прине́сшая; ра́дуйся, Ра́дость всему́ ми́ру роди́вшая.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 2
Ви́дящи Пресвята́я челове́ка, а́ще и беззако́нна, но на всяк день с ве́рою и упова́нием пред честно́ю Ея́ ико́ною до́лу поверга́ющагося и Арха́нгельское приве́тствие Ей принося́щаго, внят и такова́го гре́шника славосло́вию, да вси, зря́ще Ея́ Ма́тернее милосе́рдие, на Небеси́ и на земли́ вопию́т Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зум челове́ческий вои́стину превосхо́дит любо́вь Твоя́ к ро́ду христиа́нскому, я́ко и тогда́ не преста́ла еси́ от хода́тайства Твоего́ о челове́це беззако́нном, егда́ Сын Твой показа́ Тебе́ я́звы гвозди́ныя, грехи́ челове́ческими Ему́ соде́янныя. Зря́ще Тя толи́ко неотсту́пную Предста́тельницу за нас, гре́шных, со слеза́ми вопие́м Ти:
Ра́дуйся, Засту́пнице усе́рдная ро́да христиа́нскаго, от Бо́га нам дарова́нная; ра́дуйся, Путеводи́тельнице на́ша, к Небе́сному Оте́честву нас возводя́щая.
Ра́дуйся, ве́рных огражде́ние и прибе́жище; ра́дуйся, по́моще всех, призыва́ющих и́мя Твое́ свято́е.
Ра́дуйся, все́ми презре́нных и отве́рженных от ро́ва поги́бели исхища́ющая; ра́дуйся, тех на путь пра́вый обраща́ющая.
Ра́дуйся, непреста́нное уны́ние и мрак душе́вный отгоня́ющая; ра́дуйся, ижди́вшим от неду́га ум но́вый и лу́чший смысл подаю́щая.
Ра́дуйся, оста́вленных врача́ми на Своя́ всемо́щныя ру́це прие́млющая.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 3
Си́ла благода́ти преизоби́ловала та́мо, иде́же умно́жися грех; да ра́дуются на Небеси́ вси А́нгели о еди́нем гре́шнице пока́явшемся, пою́ще пред Престо́лом Бо́жиим: Аллилу́иа.
Икос 3
Иму́щи к ро́ду христиа́нскому Ма́тернее милосе́рдие, всем с ве́рою и упова́нием прибега́ющим к Тебе́ подае́ши ру́ку по́мощи, Влады́чице, да вси еди́нем се́рдцем и един́ыми усты́ славосло́вие прино́сят Ти сицево́е:
Ра́дуйся, я́ко Тобо́ю к нам нисхо́дит Бо́жие благоволе́ние; ра́дуйся, я́ко Тобо́ю и мы и́мамы вя́щшее к Бо́гу дерзнове́ние.
Ра́дуйся, я́ко во всех беда́х и обстоя́ниих на́ших прино́сиши Сы́ну Твоему́ усе́рдныя о нас моли́твы; ра́дуйся, я́ко и на́ша моли́твы прия́тными Бо́гу соде́лываеши.
Ра́дуйся, я́ко неви́димых враго́в от нас отгоня́еши; ра́дуйся, я́ко от ви́димых враго́в нас избавля́еши.
Ра́дуйся, я́ко сердца́ злых челове́к умягча́еши; ра́дуйся, я́ко от клеветы́, досажде́ния и укоре́ния нас изыма́еши.
Ра́дуйся, я́ко Тобо́ю вся блага́я жела́ния на́ша исполня́ются; ра́дуйся, я́ко мно́го мо́жет моли́тва Твоя́ пред Сы́ном Твои́м и Бо́гом.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 4
Бу́рю внутрь име́я грехо́вных помышле́ний, челове́к беззако́нен моля́шеся пред честно́ю ико́ною Твое́ю и, ви́дев Кровь от язв Предве́чнаго Сы́на Твоего́ пото́ками, я́коже на Кресте́, теку́щую, паде́ от стра́ха и с рыда́нием та́ко вопия́ше Ти: «Поми́луй мя, о Ма́ти милосе́рдия, да не преодоле́ет зло́ба моя́ неизре́ченныя бла́гости и милосе́рдия Твоего́, Ты бо еси́ всем гре́шником еди́на наде́жда и прибе́жище; преклони́ся у́бо на ми́лость, Блага́я Ма́ти, и умоли́ о мне Сы́на Твоего́ и Творца́ моего́, да непреста́нно зову́ Ему́: Аллилу́иа».
Икос 4
Слы́шавше небожи́тели о чуде́снем моли́твами Твои́ми спасе́нии их земна́го ги́бнущаго бра́та, просла́виша Тя, благосе́рдую Цари́цу Небесе́ и земли́; и мы, гре́шнии, све́давше таково́е подо́бнаго нам гре́шника заступле́ние, а́ще и недоумева́ет язы́к наш восхвали́ти Тя по достоя́нию, от глубины́ умиле́ннаго сердца́ на́шего воспева́ем Ти си́це:
Ра́дуйся, Спору́чнице спасе́ния гре́шных; ра́дуйся, Взыска́ние поги́бших.
Ра́дуйся, Неча́янная гре́шных Ра́досте; ра́дуйся, па́дших возста́ние.
Ра́дуйся, Предста́тельнице к Бо́гу, мир от бед спаса́ющая; ра́дуйся, я́ко гла́са моли́тв Твои́х бе́си трепе́щут.
Ра́дуйся, я́ко А́нгели сему́ ра́дуются; ра́дуйся, я́ко и нас, земноро́дных, си́ла моли́тв Твои́х весе́лия исполня́ет.
Ра́дуйся, я́ко те́ми от ти́ны грехо́в нас изыма́еши; ра́дуйся, я́ко пла́мень страсте́й на́ших угаша́еши.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 5
Боготе́чную звезду́, чудотво́рную ико́ну Ма́тере Твоея́ показа́л еси́ нам, Го́споди, и́бо, взира́юще на о́браз Ея́ теле́сныма очи́ма, умо́м и се́рдцем к Первообра́зней возвыша́емся и Е́ю к Тебе́ востека́ем, пою́ще: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́девше А́нгели Храни́тели христиа́н, я́ко Бо́жия Ма́терь споспешеству́ет им в наставле́нии тех, заступле́нии и спасе́нии, потща́шася си́це возопи́ти Честне́йшей Херуви́м и Сла́внейшей без сравне́ния Серафи́м:
Ра́дуйся, с Сы́ном Твои́м и Бо́гом вечно ца́рствующая; ра́дуйся, Ему́ всегда́ о ро́де христиа́нстем моле́ния принося́щая.
Ра́дуйся, в христиа́нстей ве́ре и благоче́стии Наста́внице; ра́дуйся, ересе́й и тлетво́рных раско́лов Искорени́тельнице.
Ра́дуйся, от растлева́ющих ду́шу и те́ло собла́знов сохраня́ющая; ра́дуйся, от опа́сных обстоя́ний и внеза́пныя сме́рти без покая́ния и Свята́го Причаще́ния избавля́ющая.
Ра́дуйся, упова́ющим на Тя живота́ непосты́дный коне́ц да́рующая; ра́дуйся, и по сме́рти за отше́дшую на суд Госпо́день ду́шу пред Сы́ном Твои́м неотсту́пно хода́тайствующая.
Ра́дуйся, Твои́м Ма́терним предста́тельством от ве́чнаго муче́ния сию́ избавля́ющая.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 6
Пропове́дник чу́днаго Твоего́ милосе́рдия, дарова́ннаго не́коему челове́ку беззако́нну, яви́ся святы́й Дими́трий Росто́вский, и́же, спису́я вели́кая и сла́вная, и изря́дная де́ла Бо́жия, в Тебе́ явле́нная, предаде́ пи́сьмени и сие́ де́ло ми́лости Твоея́ в науче́ние и утеше́ние всем ве́рным, да и ти́и, во гресе́х, беда́х, ско́рбех и озлобле́ниих су́ще, мно́гажды на всяк день с ве́рою в моли́тве пред о́бразом Твои́м коле́на преклоня́ют и, тех избы́вше, вопию́т Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́ нам, я́ко пресве́тлая заря́, чудотво́рная ико́на Твоя́, Богома́ти, прогоня́я тьму бед и скорбе́й от всех, с любо́вию вопию́щих Ти си́це:
Ра́дуйся, Цели́тельнице на́ша в боле́знех теле́сных; ра́дуйся, Блага́я Уте́шительнице в печа́лех на́ших душе́вных.
Ра́дуйся, скорбь на́шу в ра́дость претворя́ющая; ра́дуйся, ненаде́ющихся несумне́нною наде́ждою возвеселя́ющая.
Ра́дуйся, а́лчущих Пита́тельнице; ра́дуйся, наги́х одея́ние.
Ра́дуйся, вдов Уте́шительнице; ра́дуйся, безма́терних сиро́т незри́мая Воспита́тельнице.
Ра́дуйся, непра́ведно гони́мых и оби́димых Засту́пнице; ра́дуйся, гоня́щих и оби́дящих правосу́дная отмсти́тельнице.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 7
Хотя́ Законода́вец Правосу́дный Госпо́дь Сам бы́ти зако́на Исполни́тель и яви́ти милосе́рдия Своего́ бе́здну, преклони́ся на усе́рдное моле́ние Твое́, Преблагослове́нная Ма́ти Де́во, о челове́це беззако́нне, глаго́ля: «Зако́н повелева́ет, да сын чтит ма́терь. Аз Сын Твой, Ты же Ма́ти Моя́: Аз Тя до́лжен чти́ти, послу́шая Твоего́ моле́ния; бу́ди у́бо, я́коже хо́щеши: ны́не проща́ются ему́ греси́ Тебе́ ра́ди». Мы же, ви́дяще такову́ю си́лу моли́твы Хода́таицы на́шей о проще́нии согреше́ний на́ших, просла́вим милосе́рдие и неизрече́нное благоутро́бие Ея́, зову́ще: Аллилу́иа.
Икос 7
Но́вое ди́вное и сла́вное зна́мение всем ве́рным яви́ся, я́ко не то́кмо Матери Твое́й, но и пречи́стому Ея́ ли́ку, на дске изображе́нному, си́лу чудотворе́ния дарова́л еси́, Го́споди; сему́ та́инству дивя́щеся, во умиле́нии сердца́ вопие́м к Ней такова́я:
Ра́дуйся, прему́дрости и бла́гости Бо́жия открове́ние; ра́дуйся, ве́ры утвержде́ние.
Ра́дуйся, благода́ти явле́ние; ра́дуйся, душеполе́зных зна́ний дарова́ние.
Ра́дуйся, душевре́дных уче́ний низложе́ние; ра́дуйся, беззако́нных на́выков нетру́дное преодоле́ние.
Ра́дуйся, сло́во прему́дрости прося́щим да́рующая; ра́дуйся, несмы́сленныя разу́мныя соде́ловающая.
Ра́дуйся, де́тем, неудо́бь уча́щимся, ра́зум подаю́щая; ра́дуйся, ю́ности блага́я Охрани́тельнице и Наста́внице.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 8
Стра́нное и ужа́сное виде́ние бысть не́коему челове́ку беззако́нну, показу́я ему́ бла́гость Госпо́дню, предста́тельством Богома́тере грехи́ его́ проща́ющую; сего́ ра́ди отто́ле, испра́вль свое́ житие́, поживе́ богоуго́дне. Си́це и мы, сла́вная дела́ и многоразли́чную прему́дрость Бо́жию в ми́ре и жи́зни на́шей ви́дяще, устрани́мся земны́я суеты́ и изли́шних жите́йских попече́ний и ум и се́рдце на́ше на Небеса́ возведе́м, пою́ще Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
Вся в вы́шних пребыва́ющи, и ни́жних ника́коже отступи́ла еси́, Премилосе́рдая Цари́це Небесе́ и земли́; а́ще бо по Успе́нии Твое́м и взошла́ еси́ на Небеса́ с Пречи́стою Твое́ю пло́тию, оба́че и гре́шныя земли́ не оста́вила еси́, явля́ющися Прича́стница Промышле́ния Сы́на Твоего́ о ро́де христиа́нстем. Сего́ ра́ди Тя по до́лгу ублажа́ем:
Ра́дуйся, сия́нием пречи́стыя души́ Твоея́ всю зе́млю просвети́вшая; ра́дуйся, чистото́ю телесе́ Твоего́ вся Небеса́ возвесели́вшая.
Ра́дуйся, Промышле́ния Сы́на Твоего́ о ро́де христиа́нстем Свята́я Служи́тельнице; ра́дуйся, о всем ми́ре усе́рдная Предста́тельнице.
Ра́дуйся, всех нас при Кресте́ Сы́на Твоего́ усынови́вшая; ра́дуйся, всегда́ Ма́тернюю любо́вь к нам явля́ющая.
Ра́дуйся, всех даро́в, духо́вных и теле́сных, незави́стная Пода́тельнице; ра́дуйся, благ вре́менных Хода́таице.
Ра́дуйся, две́ри Ца́рствия Христо́ва ве́рным отверза́ющая; ра́дуйся, и на земли́ чи́стаго весе́лия сердца́ их исполня́ющая.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 9
Вся́кое естество́ а́нгельское удиви́ся де́лу Твоего́ милосе́рдия, Го́споди, я́ко дарова́л еси́ толи́ко твердую и те́плую Засту́пницу и Помо́щницу ро́ду христиа́нскому, нам неви́димо спребыва́ющу, слы́шащу же Тебе́ пою́щих: Аллилу́иа.
Икос 9
Вити́и многовеща́ннии, но не богопросве́щеннии, суесло́вят, я́ко поклоне́ние свято́му о́бразу а́ки бы поклонение и́долу есть; не разуме́ют бо, я́ко честь, свято́му о́бразу воздава́емая, на Первообра́зная восхо́дит. Мы же не то́кмо сия́ до́бре ве́дуще, но и от ве́рных челове́к о мно́гих чудотворе́ниих от ли́ка Богома́тере слы́шаще, и са́ми поклоне́нием ему́ потре́бная ко вре́менней и ве́чней жи́зни прие́млюще, с весе́лием Богоро́дице взыва́ем:
Ра́дуйся, я́ко от свяще́ннаго ли́ка Твоего́ чудеса́ де́ются; ра́дуйся, я́ко утаи́ся прему́дрость и благода́ть сия́ от му́дрых и разу́мных ве́ка сего́.
Ра́дуйся, я́ко откры́ся та младе́нцем в ве́ре; ра́дуйся, я́ко прославля́ющих Тя прославля́еши.
Ра́дуйся, я́ко отверга́ющих Тя пред все́ми посрамля́еши; ра́дуйся, я́ко от потопле́ния, огня́ и меча́, от смертоно́сныя я́звы и от вся́каго зла прибега́ющих к Тебе́ избавля́еши.
Ра́дуйся, я́ко вся боле́зни челове́честии, душе́вныя и теле́сныя, ми́лостивно врачу́еши; ра́дуйся, я́ко пра́ведный гнев Бо́жий на нас Твои́м моле́нием ско́ро утоля́еши.
Ра́дуйся, я́ко Ты еси́ ти́хое приста́нище от бурь пла́вающим по мо́рю жите́йскому; ра́дуйся, я́ко и по конце́ жите́йскаго пла́вания на́шего наде́жно приво́диши нас в необурева́емую страну́ Ца́рствия Христо́ва.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 10
Спасти́ хотя́ челове́ка не́коего беззако́нна от заблужде́ния жи́зненнаго пути́ его́, ди́вное виде́ние от пречестны́я ико́ны Твоея́ показа́ла еси́ ему́, Преблагослове́нная, да, чу́до ви́дя, пока́ется и, из глубины́ грехо́вныя милосе́рдым промышле́нием Твои́м воздви́гнутый, вопие́т Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ еси́ де́вам, Богоро́дице Де́во, и всем к Тебе́ притека́ющим, и́бо Небесе́ и земли́ Творе́ц, всели́выйся во утро́бу Твою́ и от Тебе́ роди́выйся, яви́ Тя, Присноде́ву, стра́жа де́вства, чистоты́ и целому́дрия и сосу́д вся́кия доброде́тели и всех возглаша́ти Тебе́ научи́:
Ра́дуйся, сто́лпе и огражде́ние де́вства; ра́дуйся, чистоты́ и целому́дрия незри́мая Охрани́тельнице.
Ра́дуйся, до́брая де́вам Наста́внице; ра́дуйся, неве́ст блага́я Украси́тельнице и Спору́чнице.
Ра́дуйся, всежела́нное соверше́ние благи́х супру́жеств; ра́дуйся, матере́й детородя́щих ско́рое разреше́ние.
Ра́дуйся, младе́нцев воспита́ние и благода́тное охране́ние; ра́дуйся, безча́дных роди́телей плода́ми ве́ры и Ду́ха веселя́щая.
Ра́дуйся, матере́й скорбя́щих утеше́ние; ра́дуйся, та́йное весе́лие чи́стых дев и вдови́ц.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 11
Пе́ние всеумиле́нное принося́ще Ти, недосто́йнии, про́сим Тебе́, Де́во Богоро́дице: не пре́зри гла́са рабо́в Твои́х, к Тебе́ бо в напа́стех и ско́рбех прибега́ем и пред Тобо́ю в беда́х на́ших сле́зы пролива́ем, пою́ще: Аллилу́иа.
Икос 11
Светопода́тельную свещу́, су́щим во тьме греха́ и юдо́ли пла́ча яви́вшуюся, зрим Святу́ю Де́ву; духо́вный бо огнь моли́тв Свои́х, наставле́ния и утеше́ния возжига́ющи, приво́дит к Све́ту Невече́рнему всех, воззва́нии почита́ющих Ю си́ми:
Ра́дуйся, Луче́ от Со́лнца Пра́вды, Христа́ Бо́га на́шего; ра́дуйся, нечи́стую со́весть просвеща́ющая.
Ра́дуйся, та́йная и неудо́бь предви́денная вся до́бре ве́дущая и и́мже подоба́ет сказу́ющая; ра́дуйся, лжи́вых прови́дцев и су́етная гада́ния посрамля́ющая.
Ра́дуйся, в час недоуме́ний мысль бла́гу на се́рдце полага́ющая; ра́дуйся, в посте́, моли́тве и богомы́слии пребыва́ющим при́сно спребыва́ющая.
Ра́дуйся, ве́рных па́стырей Це́ркве ободря́ющая и вразумляющая; ра́дуйся, богобоя́зненных и́ноков и и́нокинь при́сное утеше́ние.
Ра́дуйся, ка́ющихся пред Бо́гом гре́шников непосты́дная Засту́пнице; ра́дуйся, всех христиа́н те́плая Хода́таице.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 12
Благода́ть Боже́ственную испроси́ нам у Сы́на Твоего́ и Бо́га, простри́ нам ру́ку по́мощи, отжени́ от нас вся́каго врага́ и супоста́та, умири́ на́шу жизнь, да не поги́бнем лю́те, без покая́ния, но приими́ нас в ве́чныя кро́вы, Богороди́тельнице, да ра́дующеся пое́м Бо́гу, Тобо́ю нас спаса́ющему: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще неизрече́нное Ма́тернее Твое́ милосе́рдие к челове́ку беззако́нну, восхваля́ем Тя вси, я́ко тве́рдую Предста́тельницу за нас, гре́шных, и поклоня́емся Тебе́, о нас моля́щейся; ве́руем бо и упова́ем, я́ко испро́сиши у Сы́на Твоего́ и Бо́га блага́я вре́менная и ве́чная всем, с любо́вию вопию́щим Ти си́це:
Ра́дуйся, всех наве́тов и искуше́ний, от ми́ра, пло́ти и диа́вола находя́щих, попра́ние; ра́дуйся, неча́емое примире́ние ожесточе́нно вражду́ющих.
Ра́дуйся, недове́домое исправле́ние нераска́янных гре́шников; ра́дуйся, изнемога́ющих от уны́ния и печа́ли ско́рая Уте́шительнице.
Ра́дуйся, благода́тию смире́ния и терпе́ния нас снабдева́ющая; ра́дуйся, клятвопреступле́ний и непра́ведных стяжа́ний всенаро́дное обличе́ние.
Ра́дуйся, от дома́шния бра́ни и вражды́ единокро́вныя ми́ром и любо́вию огражда́ющая; ра́дуйся, от па́губных начина́ний и несмы́сленных пожела́ний нас незри́мо отвраща́ющая.
Ра́дуйся, во благи́х наме́рениих на́ших при́сная Споспе́шнице; ра́дуйся, в час кончи́ны всем нам Помо́щнице.
Ра́дуйся, неча́янную ра́дость ве́рным да́рующая.
Кондак 13
О Всепе́тая Ма́ти, Невмести́маго Бо́га во чре́ве вмести́вшая и Ра́дость всему́ ми́ру роди́вшая! Ны́нешнее приими́ пе́ние, вся на́ша печа́ли на ра́дость преложи́ и от вся́кия изба́ви напа́сти всех и бу́дущия изми́ му́ки, о Тебе́ вопию́щих: Аллилу́иа.
Этот кондак читается трижды, зате́м 1-й икос: «А́нгели и пра́ведных ду́ши...» и 1-й кондак: «Избра́нней от всех родо́в...».