св. прав. Александр Чагринский
Протоиерей Александр Юнгеров был одним из пяти детей супругов — причетника Стефана Игнатьевича и Прасковьи Кузьминичны. Он родился в 1821 году в селе Аблязове Пензенской губернии. Отец его вскоре был рукоположен во иерея и до конца своих дней служил на приходе в деревне Юнгеровка. По этому приходу за потомками о. Стефана закрепилась фамилия Юнгеровы. За время своего непродолжительного служения в Юнгеровке отец Стефан снискал искреннюю любовь прихожан — помещиков и крестьян, поскольку службу совершал тщательно и благоговейно, не отказывал в исполнении треб, был внимателен и сердечен к людям.
Однажды в 1831 году, чтобы придать присущие христианскому таинству венчания чинность и благолепие, отец Стефан принял участие в свадебном застолье, где ему непреднамеренно поднесли такое угощенье, от которого батюшка занемог насмерть и уже приготовлен был к погребению, но через сутки ожил и сообщил, что Господь дал ему время для покаяния и прощания с близкими и заберет к Себе вновь через шесть недель. На вопрос, что же с ним было, отвечал, что был в загробном мире, видел места райского блаженства и адских мучений. Были показаны также уготованные его родным и различным известным ему людям будущие посмертные судьбы, но не велено о том рассказывать, чтобы не внести смуту в народ. Отец Стефан проболел шесть недель, в течение которых исповедался и причастился несколько раз, пособоровался, а к концу срока созвал родных, простился с ними и, почувствовав, что засыпает, велел перенести себя в передний угол, где тихо скончался.
Оставшись вдовой, Прасковья Кузьминична сильно скорбела, представляя безрадостную будущую жизнь для себя и сирот. На сороковой день по кончине супруг явился ей в полусне и сказал: «Зачем ты безутешно плачешь и меня этим огорчаешь? Не плачь, а радуйся и пой: “Хвалите имя Господне... исповедайтеся Господеви, яко благ, яко в век милость Его”».
В сентябре того же года Александр был определен в Саратовское Духовное училище, а через пять лет он перешел в Саратовскую духовную семинарию. Учеба давалась Александру трудно, поскольку был он робок и особыми способностями не отличался. Он брал прилежанием: не только весь день и вечер учил уроки, а и на ночь клал под подушку книги и как только просыпался, начинал повторять задания. В 1842 г. Александр Юнгеров окончил Саратовскую духовную семинарию и, женившись на сироте Елизавете Ивановне, был рукоположен 20 октября 1842 г. во иерея Преосвященным Иаковом (Вечерковым; †1850), епископом Саратовским и Царицынским.
Его первым приходом стало село Третьяки Сердобского уезда Саратовской губернии, потом он недолгое время служил в селе Неверкино, в первом селе он решил вопрос о строительстве церкви вместо сгоревшей, а во втором многих язычников-чувашей о. Александр привлек к Православной Церкви. С июля 1843 года началось 38-летнее служение о. Александра в Свято-Троицкой церкви села Балаково. Со времен Екатерины II в этих местах селились раскольники, влияние старообрядческих иргизских и черемшанских скитов было велико на местное население. О. Александр благоговейно, тщательно, согласно с церковным уставом совершал богослужения и от причта требовал тщательности в исполнении церковных служб. Этим он привлек в храм все село, а также иногородних, приезжавших в Балаково по торговым делам.
Очевидцы свидетельствовали, что со слезами он благословлял за литургией освящаемые Святые Дары. В храме о. Александр произносил поучения, направленные на искоренение пороков и суеверий и дающие православные понятия о предметах веры. Также и праздничные рождественские и пасхальные хождения о. Александра по приходу сопровождались наставлениями о православной жизни, спасительности установлений Святой Церкви, о необходимости частого посещения храма Божия, исповеди и причастия. Батюшка подавал пример усердной молитвы, частыми поклонами. Трудами мудрого пастыря полураскольничий приход стал постепенно преображаться в православный. Благодаря о. Александру в 1861 году новая каменная, построенная из красного кирпича церковь, была освящена. В 1875 году она была расширена почти втрое, также трудами о. Александра на средства привлеченных им добровольных жертвователей. Он сохранял неизменную сердечную приветливость ко всем людям. В некрологе о. Александра сказано: «Дар Божий в награду за чистоту сердца и любовь к людям, ею обычно отмечаются все христианские подвижники».
Сохранилось воспоминание о том, как по молитве о. Александра ожил почивший в Бозе усердный и добрый сельский плотник Мартемьян Фаддеич. С дерзновенною верою обратился батюшка к усопшему: «Мартемьян Фаддеич! Встань и исповедайся, так как тебе нужно исповедаться и проститься с родными». Мертвый ожил, он был причащен, после чего, выслушав благодарственные молитвы и получив напутственное благословение о. Александра, упокоился навечно. Батюшка обыкновенно со святым крестом обходил горевшие здания и по его молитве останавливалось распространение пожара.
Дом Юнгеровых, стараниями о. Александра и, особенно, его супруги, Елизаветы Ивановны, славился своим страннолюбием — здесь находили приют многочисленные богомольцы; поэтому, видимо, на надгробном памятнике Елизаветы Ивановны (†1890) в Чагринском монастыре была сделана надпись: «Странен бех, и введосте Мене» (Матф. 25:35). Окрестное духовенство избрало его в своем благочинии духовником.
В 1881 г. вместо увольнения по болезни за штат протоиерей Александр определяется в Чагринский Покровский женский монастырь Самарской епархии, бедный и малоизвестный. История этой обители началась в 70-х гг. XIX в., и лишь летом 1884 г. община получила статус монастыря. В обители церковная служба была тогда не ежедневная, треб по домам не совершали, поэтому батюшка большое внимание уделял образованию учащихся в монастырской школе девиц и соседних крестьян, которых привлекал к Церкви поучениями за богослужениями и беседами на дому. Постепенно народ, прежде не знавший о существовании Чагринского монастыря, стал интересоваться жизнью обители и посещать богослужения; увеличилось число его насельниц.
Как прежде балаковский, так теперь монастырский храм стал тесен для богомольцев, и усердием игумении, о. Александра и благотворителей была построена новая теплая церковь. Многочисленные заботы, связанные с завершением строительства храма, потеря в течение одного года многих близких, подорвали его здоровье, и в апреле 1893 г. он был уволен за штат. С этого времени началось его служение, сделавшее о. Александра известным далеко за пределами не только находившейся в степи Чагринской обители, но и всей Самарской губернии. Больные, отчаявшиеся в человеческой помощи, бесноватые, смущаемые и обуреваемые разными духовными помыслами и недоумениями потекли к нему с разных концов православной России. Порой наплыв посетителей доходил до тысячи и более человек в день. В Чагру собирались толпы разноплеменного народа, как к древним пустынножителям; они получали здесь духовное и телесное врачевание и со слезами благодарили Господа за свое исцеление.
Господь даровал о. Александру многие благодатные дары: прозорливость, дар чудотворений, дар рассуждения. В 1896 г. в статье, помещенной в «Самарских епархиальных ведомостях», о. Александра по его духовным дарованиям сравнили со св. Иоанном Кронштадтским, св. Амвросием Оптинским и св. Феофаном Затворником. Отец Александр Чагринский в своей жизни явил подобный святому отцу Иоанну Кронштадскому образ святости. Живя в миру, имея семью, подвижник стяжал великие плоды молитвы и чудотворения. 1900 год старец встретил на одре болезни.
Сообщение о смерти его сына, иерея Василия (†1900), еще более ухудшило состояние здоровья о. Александра. На Пасху он заболел и соборовался, все лето был очень слаб, в декабре слег совсем. Был несколько раз приобщен, соборован, а в день кончины, 22 декабря, в девятом часу утра прочитана над ним отходная и по желанию старца, высказанному прежде, пропет пасхальный канон. В минуту кончины всем присутствовавшим была ясно заметна появившаяся на его лице светлая улыбка, которая сохранилась и по смерти до третьего дня. Погребение было совершено на пятый день, 26 декабря, при стечении народа и усердной общей молитве. Над могилой о. Александра в Чагринском монастыре была устроена часовня, где теплилась неугасимая лампада. По благословению Преосвященного Гурия, епископа Самарского, ежедневно совершались здесь краткие литии.
В полу часовни было устроено отверстие, через которое паломники могли брать землю с могилы. Каждую весну привозили несколько возов земли, а к осени она вся разбиралась благочестивыми богомольцами, так что под отверстием образовывалась глубокая яма. До закрытия обители в 1927 году сохранялся домик о. Александра. Сюда после смерти старца приходили паломники с молитвой к нему, прикладывались к кресту, бывшему прежде в его руках, к иконам, пред которыми он молился, к епитрахили. И с радостью уходили, как бы побывавши на личном приеме у о. Александра.
В 1927 г. большевики разрушили часовню, а в начале 30-х годов могила старца была вскрыта, причем обнаружилось нетление его мощей. Власти, опасаясь «всплеска религиозного фанатизма», ограничились тем, что зарыли тело батюшки обратно в могилу, по некоторым сведениям, даже без гроба. В 1952 г. в Пасхальную ночь четверо чагринских христиан, не убоявшись безбожных властей, установили на поруганой могиле крест и ограду, сохранившиеся доныне. 22 июня 2000 г. честные останки протоиерея Александра Юнгерова были обретены в Покровском монастыре и перенесены в Иверский женский монастырь г. Самары, где были положены в раке в соборном храме обители, а 15 октября 2001 г. Православная Церковь во всеуслышание провозгласила святость сельского батюшки из Балакова — святого Александра Чагринского. Местное празднование памяти святого совершается трижды в год: в день его блаженной кончины — 22 декабря (4 января), в день обретения его мощей — 9 (22) июня.
Тропарь святому праведному Александру, глас 3.
Подобен: Да веселятся:
Да возрадуется земля Самарская, обретши тя предстателя и заступника у Престола Владычня, пастырю наш добрый и чудотворче предивный, святый праведный отче Александре, моли Христа Бога в Вере Православней и исполнении Евангельских заповедей непоколебимым пребыти и спастися душам нашим.
Кондак святому праведному Александру, глас 4.
Подобен: Явился еси:
Явился еси Православныя Церкве столп, Христовых заповедей усердный делатель, приходящим к тебе с верою скорый помощник, в скорбех и нуждах утешитель и мудрый наставник: темже и нам любовию почитающим тя, грехов оставление испроси, обитель и град сей невредимы сохрани, праведне Александре отче наш, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Молитва
О великий и пречудный угодниче Христов, отче наш праведне Александре, земли Поволжския благое прозябение и ходатаю о всех зде живущих и повсюду труждающихся Православных христианах: воззри ныне на нас, недостойных, милостивым твоим оком и виждь яко зело умножишася скорби и злострадания в мире сем, во грехах и беззакониях иждиваем дни своя, данное же нам время на покаяние в суетных и многомятежных страстех провождающе, умильно просим и молим тя, заступниче наш: помози нам, чадом твоим, и испроси предстательством твоим ко Всевышнему Владыце вся яже к житию и благочестию полезная и благопотребная: болящия исцели, немощныя подкрепи, печальныя и унылыя ободри, скорбящия утеши и поверженныя возстави. Вознеси, угодниче Божий, всемощную молитву твою, да утвердится в державе нашей мир и благоденствие, благочестие и единомыслие, да пребудет во благих человецех правда и милость, в злых же страх и раскаяние, во еже престати им от зла и творити добрая, да тобою наставляеми и вразумляеми, прославим дивнаго во Святых Своих Бога: Емуже Единому подобает всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Акафист святому праведному Александру,
Чагринскому чудотворцу
Кондак 1
Избранный угодниче Христов и предивный чудотворче, земли нашея изрядная похвало, прославляюще прославльшаго тя Господа, приносим ти от любве сердечныя хвалебное пение сие: ты же, праведне Александре, молися о нас благодарно почитающих священную память твою, да в радости сердца зовем ти: Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Икос 1
Ангел предстатель у престола Пресвятыя Троицы явился еси, праведне Александре, о людех зело бедствующих и скорбящих в мире сем, недоуменьми и соблазны века сего люте обуреваемых, мы же воспоминающе чистое и боголюбивое житие твое, яко священника Бога Вышняго почитаем тя, возглашающе с любовию сицевая:
Радуйся, благодати Божия сосуде избранный.
Радуйся, издетска на служение Богу себе предуготовивый.
Радуйся, рода священническаго добрая леторасле и многоплодная.
Радуйся, отца твоего Стефана чадо благопослушное.
Радуйся, яко того стопам усердно последовал еси.
Радуйся, учению духовному прилежно внимал еси.
Радуйся, словеса наставников твоих в сердце твоем слагал еси.
Радуйся, Закону Божию день и нощь трудолюбно поучался еси.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 2
Видя благое изволение сердца твоего, Пастыреначальник Господь наш Иисус Христос благодать священства дарова тебе, благоговейно восприим, священник непорочен Бога Вседержителя явился еси, вопия Ему в молитве и дерзновении мнозе: Аллилуиа.
Икос 2
Разум Божественных писаний стяжав, со тщанием и благоговением служение священническое совершал еси: люди окрест живущия, в расколе пребывающия, благолепным Богослужений церковных совершением в храм Божий привлекл еси. Тии же от заблуждений погибельных ко истине обратившеся, вопияху тебе сицевая:
Радуйся, священниче наш новый и предивный.
Радуйся, благочестия образе.
Радуйся, красоту Православия нам являяй.
Радуйся, словом Божиим нас богатно питаяй.
Радуйся, раскола ревностный обличителю.
Радуйся, пагубных пороков и суеверий неленостный искоренителю.
Радуйся, неврежденныя веры Христовы пламенный возвестителю.
Радуйся, нравов благочестивых добрый насадителю.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 3
Сила Духа Божественнаго осени тя, всеблаженне отче, егда умершаго без напутствия таинством покаяния со скорбию узрел еси, таже дерзновенною верою окриляем, возгласил еси умершему: востани и исповедуйся, яко тебе подобает исповедатися и с близкими твоими проститися. Абие умерый отверзе очи, знамением же крестным осенив себе, по исповедании прияв в радости Тело и Кровь Христову, паки мирно почи о Господе. Ты же благодарную песнь воспел еси Богу, иже несть Бог мертвых, но живых: Аллилуиа.
Икос 3
Имеяй велию ревность о славе Божией и присное попечение о пастве твоей, новый храм вместо ветхаго Святей Троице многими молитвами и трудами воздвигл еси, идеже Безкровную Жертву непорочно Богу Живу приносил еси. Вернии же вкупе с тобою в новом храме ликовствующе, глаголаху:
Радуйся, помощию Божиею храм Святей Троице из камене воздвигл еси.
Радуйся, прежде онаго обиталище Духа Святаго в сердце твоем устроил еси.
Радуйся, Православно покланятися Триипостасному Божеству паству твою научивый.
Радуйся, добрый путевождь ко спасению многим явивыйся.
Радуйся, стадо Христово на пажитех евангельских добре упасл еси.
Радуйся, плевелы суеверий и раскольнических мудрований далече отогнал еси.
Радуйся, заблуждшия овцы во ограду Святыя Церкви возвратил еси.
Радуйся, покаянию онех вельми возрадовался еси.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 4
Бурею житейских бед и скорбей потопляемии, к тебе яко к доброму пастырю и отцу чадолюбивому вседушно притекаху: зряще милостивное к Ним добросердечие твое и сострадание, праведне Александре, утешения духовнаго исполняеми, со умилением пояху Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаша людие боговдохновенныя поучения твоя, к покаянию и исправлению жительства своего устремившеся, от грехов и страстей отвращающеся, в разум истинный прихождаху, и твоею учительною беседою назидающеся, образом же жития твоего умиляющеся, глаголаху:
Радуйся, покаяния велегласный проповедниче.
Радуйся, добродетельнаго жития богомудрый наставниче.
Радуйся, пастырю наш предобрый.
Радуйся, учителю наш кроткий.
Радуйся, алчущия и жаждущия души Хлебом Небесным питаяй.
Радуйся, скорбящия и обремененныя упованием на Матерь Божию укрепляяй.
Радуйся, немощныя и страждущия благостию твоею покрываяй.
Радуйся, всем требующим твоея помощи милостивно сию подаваяй.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 5
Боготечней звезде уподобился еси, угодниче Божий Александре, указуя спасительный путь во тьме греховней блуждающим, светом заповедей Христовых всех просвещая и вразумляя, добрых сердца в Православии утверждая, ленивых и нерадивых присно воздвизая к пению Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видеша множайшия люди благонравное житие твое, страннолюбие и нищелюбие, в храм Божий со усердием приходяще, святолепным лица твоего зраком утешахуся, в немже яве красота Божественнаго образа и подобия являшеся, и возглашаху тебе тако:
Радуйся, Божественныя благодати приятелище.
Радуйся, дарований духовных нетесное вместилище.
Радуйся, священства велелепая красото.
Радуйся, пастырскаго подвига премудрая доброто.
Радуйся, велию веру ко Христу стяжал еси.
Радуйся, непрестанную молитву в сердце твоем возгревал еси.
Радуйся, пламенную любовь к Богу и ближним показал еси.
Радуйся, чистотою сердечною и смиренномудрием украсился еси.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 6
Проповедник Православныя веры и благочестия чрез все житие твое быв, праведне Александре, словом и делом сие запечатлевый; егда же престаревся, восхотел еси мало почити от трудов твоих, обаче Господь на вящший подвиг тя подвизая, в Чагринскую Покровскую обитель стопы твоя направи, ты же, повинуяся Промыслу Божию, вся во благое устрояющему, со смирением воспел еси Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсияша сугубо во обители Чагринстей духовная дарования твоя, яже стяжал еси благодатию Святаго Духа, в тя всельшагося, отче праведне. Темже обитель оная и насельницы ея, обретши таковаго пастыря и кормчаго, укрепляющаго их на пути иноческаго делания, в радости сердечней сия ти глаголаху:
Радуйся, добраго подвига вождю.
Радуйся, новоустроенныя обители утверждение.
Радуйся, молитвы непрестанное возношение.
Радуйся, к Богу присное собеседование.
Радуйся, чистых дев со Христом непорочный обручителю.
Радуйся, в трудех и подвизех их усердный соревнователю.
Радуйся, яко наставлении твоими инокини в терпении укрепляхуся.
Радуйся, яко воздыхании твоими козни вражия нивочтоже вменяхуся.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 7
Хотя Человеколюбец Господь ниспослати милость Свою людем земли нашея, дарова тя в скорбех помощника, в недузех врача благодатна, отчаявшимся надеяние, лютыми помыслами и унынием смущаемым кроткаго вразумителя, и всем во всякой нужде и обстоянии сущим добраго наставника, зовущим непрестанно ко Творцу своему: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго тя и преславнаго чудотворца яви Господь в земли Поволжстей, егда не токмо в ближних, но и в дальних странах услышано бысть о многих чудесех, твоими молитвами совершающихся во обители Чагринстей, болящия бо от многоразличных недугов исцеляхуся, бесныя свобождахуся и вси в скорби сущия ослабу и помощь приемше, глаголаху:
Радуйся, болящих скорое врачевание.
Радуйся, скорбящих благое утешение.
Радуйся, бесных от демонов избавление.
Радуйся, недугующим и страждущим благодатное вспоможение.
Радуйся, помазанием освященным елеем болезни врачевавый.
Радуйся, воды святыя причащением и окроплением исцеления сподобивый.
Радуйся, с верою приходящим помощь неоскудно подаваяй.
Радуйся, молитвами твоими от скорбных обстояний многажды избавляй.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 8
Странное и дивное бысть таинство, егда Сердцеведец Господь даром прозрения обогати тя, отче Александре, тайны сердечныя и деяния сокровенныя не скрышася от тебе, яко всем приходящим еже житию их потребная и душеспасительная благодатию Духа Святаго возвещал еси. Людие же, слышаще таковая, со страхом и умилением вкупе с тобою вопияху Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Всего себе на служение Богу и ближним предал еси, отче праведне, состраданием бо и милосердием ко страждущим преклоняем, не преставал еси врачевати недуги душевныя и телесныя, благодатию Божией в таинствах церковных преизобильно подаваемою. Тии же благодать сию восприемше, взываху тебе тако:
Радуйся, немощи немощных долготерпеливно понесый.
Радуйся, упования еже на тя не посрамивый.
Радуйся, врачу кроткий и милостивый.
Радуйся, смиренных сердцем отец чадолюбивый.
Радуйся, кающихся во гресех своих непостыдное упование.
Радуйся, на путь спасения обращающихся любвеобильное ободрение.
Радуйся, подвизающимся на пути сем всесильное укрепление.
Радуйся, благотекущих присное радование.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 9
Все житие твое от юности даже до глубокой старости в молитвенном предстоянии Богу и пастырском служении провождаемое, к концу приближися. Егда же приспе время твоего отшествия, благоволил еси, да канон пасхальный пропоют тебе, таже лицу твоему светло озарившуся, тихо и мирно предал еси душу твою Богу, блаженне Александре, предстоящим окрест и надгробное пение поющим: Аллилуиа.
Икос 9
Витийства суемудрых и лютых отступников посрамишася, не могущих благодарную память изкоренити из сердец верных чад твоих. Всуе бо труждающеся непокоривии, горце разориша обитель Чагринскую, обаче место погребения твоего, Промыслом Божиим сохраненное, николиже забвению предано бысть, любовию посещающим тя и зовущим:
Радуйся, блаженною кончиною Богоугодное житие твое запечатлевый.
Радуйся, от земных во обители Небесныя преселивыйся.
Радуйся, по трудех и подвизех твоих блаженное упокоение приявый.
Радуйся, вечную жизнь со Христом во Царствии Его улучити сподобивыйся.
Радуйся, лицем к лицу радостно ныне Того созерцаяй.
Радуйся, и нас ко гробу твоему приходящих умиления исполняяй.
Радуйся, паству твою по отшествии своем не оставивый.
Радуйся, и нас от Небесных с любовию назираяй.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 10
Спасения нашего всячески взыскуя, Всеблагий Господь дарова роду сему благоутробную милость Свою: прешедшим бо летом стом по кончине твоей, приснопамятне отче Александре, обретошася целебныя мощи твоя, да вси зрящии благодать таковую, воспоют дивному во святых Своих Богу благодарственную песнь: Аллилуиа.
Икос 10
Стена твердая и заступление необоримое обители Иверстей, восприявшей со благоговением и радостию святыя мощи твоя, явился еси, праведне Александре. И паки монашествующии и простии людие с верою и любовию притекающии к честным мощем твоим, чающе прияти от тебе помощь в нуждах своих, усердно зовут ти:
Радуйся, заре пресветлая, нощи прешедшей возсиявшая.
Радуйся, луче, тьму греховную разгнавший.
Радуйся, яко моления наша исполняти не престал еси.
Радуйся, яко отступления и согрешения отец наших не помянул еси.
Радуйся, и нас врагом прощати по заповеди Христовой научаяй.
Радуйся, на путь спасительнаго покаяния наставляяй.
Радуйся, иночествующих от искушений избавление.
Радуйся, от нападений демонских крепкое заступление.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 11
Пение умиленное от любве чистыя приносим ти, святче Божий, скорбьми и искушениями века сего колеблемыя, зряще бо нищету свою духовную, маловерие и малодушие, друг пред другом возношение и окаменение сердечное, молим тя смиренно: испроси у Господа грехов прощение, житию исправление, да добродетельми просветившеся, воспоем Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светильник веры Православныя и столп благочестия явился еси в земли Самарстей, праведне Александре, словом, житием, верою и любовию, чистотою и смирением просиял еси, темже и нас светом твоим озари и укрепи вслед тебе непреткновенно путем заповедей Христовых ходити, да благодарственное сотворим ти пение:
Радуйся, светильниче, не под спудом, но на свещнице церковней поставленный.
Радуйся, от Света Присносущнаго богатно осияваемый.
Радуйся, у престола Святыя Троицы о нас всемощный предстателю.
Радуйся, милосердия Божия к нам ходатаю.
Радуйся, молящихся к тебе скорый слышателю.
Радуйся, смиренных и незлобивых сердцем покровителю.
Радуйся, греховнаго сна разгнателю.
Радуйся, духовныя бодрости подателю.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 12
Благодать велию и дерзновение в молитве еще в земнем житии твоем богатно стяжал еси, праведне Александре, темже тоя благодати и нас причастники сотвори твоими богоприятными молитвами, да от греховных страстей избавльшеся, в чистоте и правде поживем до конца дней наших, вопиюще Спасителю Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще твое богоугодное житие на земли, и на небеси в явлении честных мощей твоих прославление, молим тя смиренно, блаженне Александре: утверди молитвами твоими Православную веру в стране нашей, от неверия, ереси и расколов ограждая и защищая нас, да безболезненное и мирное житие поживше, тебе благодетелю и заступнику нашему хвалебное пение воспоем сицевое:
Радуйся, обители Покрова Пресвятыя Богородицы известная похвало.
Радуйся, Самарския Иверския обители предивное украшение.
Радуйся, обитель сию от всякаго зла сохраняяй.
Радуйся, милостиво свыше на нас призираяй.
Радуйся, избранниче Божий в сонме святых земли Российския прославленный.
Радуйся, заступниче наш во дни сия многотрудныя нам дарованный.
Радуйся, всем в доброделании труждающимся помощь от Господа подаваяй.
Радуйся, память твою почитающих любвеобильно посещаяй.
Радуйся, праведне Александре, молитвенниче о нас пред Богом теплейший.
Кондак 13
О всеблаженне праведне Александре, земли нашея пресветлый светильниче и изрядный чудотворче! Малаго сего моления, от недостойных устен наших тебе приносимаго, не презри, но буди нам в вере и покаянии наставник, во благочестии подвизающимся благий помощник и о спасении нашем неусыпный пред Богом молитвенник, о тебе вопиющих Господу: Аллилуиа.
Сей кондак читается трижды. Затем икос 1-й и кондак 1-й.