Чудотворный Пояс Пресвятой Богородицы в Зачатьевском монастыре Москвы Подать записку на Молебен перед святым чудотворным Поясом Богородицы за себя, родных и близких. Отправить записки

Адрес электронной почты
Пароль
Я забыл свой пароль!
Входя при помощи этих кнопок, вы подтверждаете согласие с правилами
Имя
Адрес электронной почты
Пароль
Регистрируясь при помощи этих кнопок, вы подтверждаете согласие с правилами

Животворящий Крест Господень

Дни памяти (по старому/новому стилю):
6 марта (19 марта) - Обретение Честного Креста
Житие, обретение мощей

Когда ангел дал Моисею ветви трёх деревьев: алоэ, кедр и кипарис и велел, сплетя их вместе как символ Святой Троицы, посадить на берегу.
Христос был распят на Кресте, который был сделан из трёх частей, а каждая часть была из разной породы дерева. Столб Креста был сделан из кипариса; поперечная перекладина, к которой были прибиты руки Христа, была сделана из певга (сосны); «подножие» — нижняя поперечная перекладина, на которой стояли ноги Иисуса Христа, была сделана из кедра. В качестве подтверждения к данному объяснению приводили слова из Книги пророка Исаий: «Слава Ливана придет к тебе, кипарис и певг и вместе кедр, чтобы украсить место святилища Моего, и Я прославлю подножие ног Моих» (Ис. 60:13).

В день памяти Обновления храма Воскресения Христова в Иерусалиме воспоминается торжество по случаю освящения храма Воскресения Христова, сооруженного равноапостольным Константином Великим и матерью его равноапостольной царицей Еленой. Праздник этот еще называется в народе "Воскресением словущим" и означает, что он словет, или слывет, Воскресением, в отличие от Праздника Светлого Христова Воскресения и относится именно к освящению храма в честь Воскресения Христова. История сооружения этого храма такова. После вольных страданий и Крестной смерти Господа и Спаса нашего Иисуса Христа священное место Его страданий долго попиралось язычниками.
Когда римский император Тит в 70 году завоевал Иерусалим, он разорил город и разрушил храм Соломона на горе Мориа, не оставив там камня на камне, как об этом предсказал еще Спаситель в беседе с учениками (Мк. 13, 1-2). Позднее ревностный язычник, император Адриан (117-138), построил на месте разоренного Титом Иерусалима новый город, который назвал своим именем Елий-Адриан и запретил называть город прежним именем. Святой Гроб Господень он приказал засыпать землей и камнями и на том месте поставил идола, а на Голгофе, где был распят Спаситель, в 119 году построил храм, посвященный богине Венере. Перед статуей ее приносились жертвы демонам и совершались языческие обряды, сопровождавшиеся блудодеянием. В Вифлееме, на месте, где родился Спаситель от Пречистой Девы, нечестивый царь поставил идола Адониса. Все это он делал намеренно, чтобы люди совершенно забыли о Христе Спасителе и никогда более не вспоминали мест, где Он жил, учил, пострадал и воскрес со славою. Когда на царство вступил равноапостольный Константин Великий (306-337), первый из римских императоров признавший христианскую религию, он вместе со своей благочестивой матерью царицей Еленой решил обновить город Иерусалим и на месте страдания и Воскресения Господа Иисуса Христа воздвигнуть новый храм, очистить от скверных языческих культов места, связанные с памятью Спасителя, и вновь все их освятить.
Благоверная царица Елена отправилась в Иерусалим с большим количеством золота, а равноапостольный Константин Великий написал письмо Патриарху Макарию I (313-323), в котором просил его всячески содействовать святому делу обновления христианских святынь. Прибыв в Иерусалим, святая царица Елена уничтожила все идольские капища, очистила город от языческих идолов и освятила осквернявшиеся места. Она горела желанием отыскать Крест Господа нашего Иисуса Христа и приказала раскопать место, где стоял храм Венеры. Там был обнаружен засыпанный Гроб Господень и Лобное место, неподалеку от которого были найдены три креста и гвозди. Чтобы определить, который из трех крестов принадлежал Спасителю, Патриарх Макарий повелел возлагать кресты поочереди на усопшего, которого проносили мимо к месту погребения. Как только Крест Христов коснулся умершего, он тотчас ожил. В величайшей радости благоверная царица Елена и Патриарх Макарий высоко подняли Животворящий Крест и показали Его всему стоявшему народу.
Святая царица немедленно приступила к построению большого храма, который включил в свои стены место распятия Спасителя - Голгофу и Гроб Господень, находившиеся на небольшом расстоянии друг от друга, как об этом пишет святой апостол и евангелист Иоанн Богослов: "На том месте, где Он был распят, был сад и в саду гроб новый, в котором еще никто не был положен; там положили Иисуса ради пятницы иудейской, потому что гроб был близко" (Ин. 19, 41-42). Храм Воскресения строился 10 лет, и святая царица Елена не дожила до завершения строительства. Возвратившись в Константинополь, она преставилась в 327 году. За время своего пребывания в Иерусалиме благоверная царица построила храмы в Вифлееме, на горе Елеонской, в Гефсимании и во многих других местах, связанных с жизнью Спасителя и событиями Ветхого Завета.
Окончание сооружения Новозаветного храма Воскресения Христова, названного "Мартирион", в память Крестных страданий Спасителя, совпало с прохождением I-го Тирского Собора и с тридцатилетием царствования равноапостольного императора Константина Великого. Поэтому состоявшееся 13 сентября 335 года освящение храма Воскресения было особенно торжественным. В освящении храма принимали участие иерархи Христианской Церкви из многих стран: Вифинии, Фракии, Киликии, Каппадокии, Сирии, Месопотамии, Финикии, Гравии, Палестины, Египта. На торжество обновления были приглашены отцы только что закончившегося Тирского Собора. В тот же день был освящен весь город Иерусалим. Память этого знаменательного события отцами Церкви была установлена 13 сентября.

Развернуть
Тропарь, кондак, величание

Тропарь Кресту, гл.4.
Спаси, Господи, люди Твоя / и благослови достояние твое, / победы православным христианом / на сопротивныя даруя / и Твое сохраняя // Крестом Твоим жительство.

Кондак, гл. 4.
Вознесыйся на Крест Волею, / тезоимени́тому Твоему новому жительству / щедроты Твоя, да́руя, Христе Боже, / возвесели нас силою Твоею, / победы дая нам на супостаты, / посо́бие иму́щему Твое оружие мира, // непобедимую победу.

Величание
Величаем Тя, / Живодавче Христе, / и чтим Крест Твой святый, / имже нас спасл еси, // от работы вражия.

Развернуть
Молитвы, акафист, канон

Молитва

Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от лица Его
ненавидящии Его. Яко исчезает дым, да исчезнут; яко тает воск от лица огня,
тако да погибнут беси от лица любящих Бога, и знаменующихся крестным
знамением, и в веселии глаголющих: радуйся, пречестный и животворящий
Кресте Господень, прогоняяй бесы силою на тебе пропятаго Господа нашего
Иисуса Христа, во ад сшедшаго и поправшаго силу диаволю, и даровавшаго
нам тебе, Крест Свой честный, на прогнание всякаго супостата. О пречестный и
животворящий Кресте Господень, помогай ми со святою Госпожею Девою
Богородицею, и со всеми святыми во веки. Аминь.

Акафист
Честному и Животворящему Кресту Господню
Кондак 1
О всеспасительный Кресте и всечестный,
тебе покланяемся вернии и величаем,
радующеся божественному твоему воздвижению:
но яко победы знамение и оружие непреоборимое,
огради и покрый твоею благодатию тебе вопиющия:
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Икос 1
Ангели с небесе невидимо окружают Крест живоносный в страсе, и
светоподательную благодать обильно подающа ныне верным видяще,
ужасаются и стоят вопиюще к нему сицевая:
Радуйся, Кресте, вселенныя хранителю;
радуйся, Церкве прославление.
Радуйся, исцеления изобильно источаяй;
радуйся, пределы мира просвещаяй.
Радуйся, древо живоблагоуханное и чудес сокровище;
радуйся, пречудный благодатей подателю.
Радуйся, яко еси подножие божественное;
радуйся, яко положен был еси всем на поклонение.
Радуйся, чаше, нектара исполненная;
радуйся, светильниче горния светлости.
Радуйся, имже вся тварь благословляется;
радуйся, имже поклонение Творцу возсылается.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 2
Видящи Елена в себе желание обрести Крест, глаголет цареви
дерзновенно: всевожделенное души твоей удобнейше моему тщанию является:
ищущи убо державнейшее ти победы знамение, яко глаголеши, зову: Аллилуия.
Икос 2
Разум неразумеваемый прежде царица разумевши, абие возопи к
служителем: из боку земли извлещи вскоре и подати Крест потщитеся, на
негоже воззревши рече в страсе, обаче зовущи сице:2
Радуйся, радости истинныя знамение;
радуйся, клятвы древния искупление.
Радуйся, сокровище, в земли завистию сокрываемое;
радуйся, явлейся звездами воображаемый.
Радуйся, Кресте четверолучеогненный и огнеобразный;
радуйся, лествице высокоутвержденная, древле предувиденная.
Радуйся, ангелов тихообразное чудо;
радуйся, демонов многоплачевная язво.
Радуйся, красное слова сокровище;
радуйся, пламене прелести угашение.
Радуйся, предстателю неимущих;
радуйся, твердый наставниче благотекущих.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 3
Сила древа крестнаго явися тогда ко уверению истинному всех, и
безгласную и мертвую к животу возстави, и се бысть тогда страшное видение
всем имеющим жати спасение, во еже пети сице: Аллилуия.
Икос 3
Имущи Елена оружие премного, познав Крест непобедимое, востече к
сыну своему, той же абие возрадовася премного, познав Крест преславный, и в
веселии душевнем вопияше к нему сицевая:
Радуйся, Кресте, света приятелище;
радуйся, Кресте, жизни сокровище.
Радуйся, дарований духовных подателю;
радуйся, мореплавателем необуреваемое пристанище.
Радуйся, трапезо, яко жертву носящая Христа;
радуйся, розго, грозд имущая, вино таинственное источающий.
Радуйся, яко скиптры царей охраняеши;
радуйся, яко главы змиев сокрушаеши.
Радуйся, светлое веры знамение;
радуйся, всего мира избавление.
Радуйся, смертным Божие благословение;
радуйся, к Богу о смертных ходатайство.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.3
Кондак 4
Ревность внутрь божественную Елена приемши, взыска и обрете со
тщанием в земли Крест сокрываемый, и явившийся на небеси цареви, егоже
возвыси, и видевше людие верою рекоша: Аллилуия.
Икос 4
Солнцезрачен явися Крест в мире, и вси просвещения исполньшеся и
притекше яко ко звезде, зрят сего, якоже добрых вину, рукама освященныма
воздвижена, егоже поюще реша:
Радуйся, заре мысленнаго солнца;
радуйся, источниче неистощимаго мира.
Радуйся, Адама и Евы воззвание;
радуйся, князей адовых умерщвление.
Радуйся, яко воздвизаемый ныне нас совоздвизаеши;
радуйся, яко покланяемый души наша освящаеши.
Радуйся, апостолов миру проповеданная славо;
радуйся, страстотерпцев благодатнейшая крепосте.
Радуйся, Кресте, неверных обличение;
радуйся, верных человеков похвало.
Радуйся, имже низвержеся ад;
радуйся, имже возсия благодать.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 5
Богодарованное древо увидевше, вси да прибегнем ныне к покрову его,
держаще сие яко оружие, обратим в бегство полки врагов, и коснувшеся
устнами подножия Неприкосновеннаго, воззовем Ему: Аллилуия.
Икос 5
Виде свет с небесе Константин Великий, показующий Креста знамение
звездами, имже и побеждая врагов множество, потщася Древо явити и возопити
к нему сицевая:
Радуйся, неизреченнаго совета исполнение;
радуйся, рог людей благочестивых.
Радуйся, полки врагов в бегство обращаяй;
радуйся, демоны яко пламя сожигаяй.
Радуйся, небесный скиптре вернаго царя;
радуйся, непобедимая победо христолюбиваго воинства.
Радуйся, гордыню вражию ниспровергаяй;4
радуйся, о душах человеческих попечение прилагаяй.
Радуйся, от многих зол защищение;
радуйся, великих благ награждение.
Радуйся, имже христоносцы взыграют;
радуйся, имже распинателие рыдают.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 6
Лествица, до небес досязающая, Крест Господень бысть, вся возводя от
земли к высоте небесней, с лики ангельскими сообитати всегда, оставльшия
ныне сущая яко не сущая, и ведущия пети: Аллилуия.
Икос 6
Возсияв свет всем, Спасе, сущим во аде, просветил еси долу лежащия:
вратницы же адовы, зари не терпяще твоея, яко мертви падоша. избавльшиися
же сих, ныне зряще Крест вопиют:
Радуйся, умерших воскресение;
радуйся, плачущих утешение.
Радуйся, адовых хранилищ истощение;
радуйся, райския сладости вкушение.
Радуйся, жезле, воинство египетское потопивый;
радуйся, паки израильския люди напоивый.
Радуйся, одушевленное древо, разбойника спасение;
радуйся, шипок благовонный, благочестивых благоухание.
Радуйся, пище алчущих духовно;
радуйся, печате, юже прияша человецы.
Радуйся, Кресте, таинств отверзение.
радуйся, источаяй божественныя струи.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 7
Хотящу Моисеови избавити люди многострадальныя от гонителя, дан был
еси ему яко жезл, но познался от него якоже Божие знамение, сего ради
изумлен бысть той могуществом Креста Господня и возопи: Аллилуия.
Икос 7
Закон давый иногда боговидцу на Синаи, пригвожден бысть волею ко
Кресту за люди беззаконныя, и упраздни закона клятву древнюю, да вси мы,
видяще ныне Креста силу, воззовем ему:
Радуйся, падших человеков востание;5
радуйся, миру сему покланяющихся падение.
Радуйся, воскресения Христова прославление;
радуйся, монашествующих божественное услаждение.
Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются вернии;
радуйся, древо, пророки глаголанное, на земли насажденное.
Радуйся, царствию на враги поможение;
радуйся, христоименитому жительству державное предстательство.
Радуйся, Судии Праведнаго явление;
радуйся, человеков согрешающих осуждение.
Радуйся, Кресте, сирот заступниче;
радуйся, Кресте, нищих богатителю.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 8
Странное чудо видевше, странное житие поживем, ум на небо
возвышающе: сего бо ради на Кресте Христос пригвоздися и плотию пострада,
хотя привлещи к высоте Ему вопиющия: Аллилуия.
Икос 8
Весь прииде с высоты, Бог сый, единое предвечное Слово, и рождейся от
Девы Матере, и явлейся мирови смирен Человек, Крест восприемый, оживи ему
вопиющия:
Радуйся, Кресте, оружие мира;
радуйся, путешествующим ограждение.
Радуйся, спасающимся премудрость и утверждение;
радуйся, погибающим безумие и сокрушение.
Радуйся, благоплодное, безсмертное и живоносное произрастение;
радуйся, цвете, процветший наше спасение.
Радуйся, яко сущая на земли с горними соединяеши;
радуйся, яко сердца дольних просвещаеши.
Радуйся, имже тление изгнася;
радуйся, имже печаль исчезе.
Радуйся, неизмеримое блаженство добрых;
радуйся, многоименная славо верных.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 96
Паде демонов всескверный полк, и род распинателей устыдеся, видяще
ныне Крест от всех с любовию покланяемый, присно же источающий
исцеления вопиющим: Аллилуия.
Икос 9
Потоцы престаша помышлений злославных, распеншуся ти, Христе, на
древе: недоумевают бо, еже како и Крест претерпел еси, и тления избежал еси.
мы же воскресение славяще возопиим:
Радуйся, премудрости Божия высото;
радуйся, промышления его глубино.
Радуйся, безумным суесловцем неведомый;
радуйся, неразумных прорицателей погубление.
Радуйся, яко воскресение Христово являеши;
радуйся, яко страдания Его обновляеши.
Радуйся, преступление первозданных разрешивый;
радуйся, рая входы отверзый.
Радуйся, Кресте, всеми почитаемый;
радуйся, языком неверным сопротивниче.
Радуйся, Кресте, недугующим врачу;
радуйся, присный вопиющим помощниче.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 10
Спасти хотя мир, иже мира Украситель, сниде к нему неизреченно, и Крест
претерпе, Бог сый: нас ради вся яже по нам приемлет, темже и избавлей нас,
слышит от всех: Аллилуия.
Икос 10
Стену нерушимую божественную вселенней почитаем тя, живоносный
Кресте, зане соделавый тя Творец неба и земли руце на тебе распростре, о
страннаго слышания! научив всех возглашати:
Радуйся, основание благочестия;
радуйся, победо наследствующих.
Радуйся, мысленнаго Амалика прогоняяй;
радуйся, рукама Иаковлевыма прообразованный.
Радуйся, ты бо возобразил еси древнейшия сени;
радуйся, ты бо исполнил еси пророкоглаголанныя гласы.
Радуйся, Спасителя всех носивый;
радуйся, губителя душ упразднивый.7
Радуйся, имже со ангелы соединихомся;
радуйся, егоже ради светом озарихомся.
Радуйся, яко почитающе покланяемся тебе;
радуйся, яко восклицающе взываем к тебе:
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 11
Пение всякое умаляется, последовати хотящее изобилию многому чудес
твоих: ибо похвал множество аще принесем ти, о Кресте честный, ничтоже
совершаем достойно, яже дал еси нам: но убо возопиим Богу: Аллилуия.
Икос 11
Светоподательную зарю сущим во тме дарует Крест живодаровательный
сей: невещественный бо прият свет, и к разуму божественному наставляет вся,
возвышает же, ныне возвышаемь, ум наш воспевати сия:
Радуйся, светило, сущим во тме сияющее;
радуйся, звездо, мир озаряющая.
Радуйся, молние, христоубийцы ослепляющая;
радуйся, громе, неверныя ужасаяй.
Радуйся, яко лики православных украсил еси;
радуйся, яко требища идольская сокрушил еси.
Радуйся, егоже образ с небесе явися;
радуйся, егоже благодатию лукавство прогнася.
Радуйся, умерщвление плоти знаменуяй;
радуйся, востание страстей убиваяй.
Радуйся, на немже Христос распяся;
радуйся, имже весь мир спасеся.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 12
Благодать даровати человеком восхотев, Христос руце на Кресте
распростре, призываяй вся языки, и дарует Царство Небесное всем поющим ему
песнь достойно, и с верою вопиющим: Аллилуия.
Икос 12
Поюще песнь сию, Крест восхваляем с любовию, яко древо Господне
одушевленное: на нем бо распенся плотию Владычествуяй горними силами,
освяти ны, прослави и научи вопити тому сицевая:
Радуйся, Кресте, мысленный мечу;
радуйся, святых святое созерцание.8
Радуйся, пророков и праведных предвозвещение;
радуйся, Христово светоносное воинствование.
Радуйся, доброто и венче царей благочестивых;
радуйся, державо и крепосте иереев благоговейных.
Радуйся, истины украшение благославнейшее;
радуйся, спасения пристанище благоприятнейшее.
Радуйся, всех светлое удобрение;
радуйся, сынов неверных прогнание.
Радуйся, света непорочнаго светильниче;
радуйся, души моея радование.
Радуйся, животворящий Кресте Господень.
Кондак 13
О всепетое Древо, носившее всех святых святейшее Слово! Силою на тебе
Распятаго от всякия избави напасти всех, и вечныя изми муки Тому вопиющия:
Аллилуия.
Этот кондак читается трижды, затем снова 1-й икос и 1-й кондак

Развернуть